Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

HUBNUTÍ v předvánočním období? NENÍ to šílenství?

Blíží se vánoční čas, a proto jsme si s naší dietní koučkou a výživovou poradkyní Martinou Dvořákovou, povídaly na téma předvánoční hubnutí. Jak podzim přeje shazování nadbytečných kilogramů? Měli bychom se obávat vánočního hodování? Existuje vůbec ideální chvíle pro začátek hubnutí?

Mnoho lidí se ptá, jestli má vůbec smysl před Vánoci hubnout. Vždyť nás čeká tolik nástrah – cukroví od maminek a babiček, bramborový salát k večeři i snídani a mnoho dalších laskomin, které mají ke slovu „dietní“ na míle daleko. Co vy, jako odbornice, doporučujete?

„Dívejme se na vánoční hubnutí pozitivně, protože co si budeme povídat, největší chybou je odmítavý postoj už od samého začátku. Říkat si dopředu, že stejně přiberete, protože si budete dopřávat vánoční dobroty, je špatně. Zkuste si to v hlavě otočit – do Vánoc zbývá ještě více než měsíc a to je dost času na to, abyste se sebou začali něco dělat. A díky předvánočnímu hubnutí budete i jinak přistupovat k cukroví a nezřízenému mlsání. Nemávnete samy nad sebou rukou, ale budete o sebe dbát a dopřejete si třeba jen trošku něčeho ne úplně zdravého. Vždyť kdo by se chtěl rychle vrátit na svoji původní váhu?"

Na co bychom tedy neměli zapomenout, pokud se před Vánoci rozhodneme začít hubnout?

„Především je potřeba mít jasný cíl a motivaci, proč zhubnout chci. To je základ všeho. Je jedno, jaký důvod právě vás pohání. Chcete si znovu obléknout svoje oblíbené šaty, do kterých se nyní nevejdete? Nebo jen nechcete být po Vánocích o 5 kilogramů těžší? Každý důvod je ten správný. Dalším bodem je nastavení rozumného jídelníčku a volba způsobu, jakým se chcete zbavit přebytečných kilogramů. Můžete zvolit třeba právě proteinovou dietu nebo přehodnotit své dosavadní stravovací návyky a také zařadit více pohybu."

V čem vy sama vnímáte na podzim velkou výhodu?

"V podzimních měsících trávíme obvykle více času doma a tak se můžeme věnovat přípravě kvalitního a vyváženého jídla na druhý den do práce. Vyhneme se tak celodennímu hladovění nebo pojídání nezdravých potravin v bufetu. Předvánoční čas je i obdobím velkého gruntování. Co to zkusit s nadhledem a mít radost, že se u úklidu hýbeme a děláme něco jak pro sebe, tak pro svůj byt?"

Z čeho by se měl skládat správně vyvážený podzimní jídelníček, abychom měli dostatek energie v sychravých měsících?

„Základem je samozřejmě pravidelnost. Ráno se nasnídejte, ideálně hodinku po probuzení, abyste nastartovali své tělo a v průběhu dne pak jezte v cca 2-3 hodinových intervalech, ať nepocítíte hlad.

Asi každý z nás někdy zažívá pocit, kdy se ráno nechce vylézt z vyhřáté postele. Připravte si teplou ovesnou nebo proteinovou kaši a uvidíte, že bude vaše vstávání rázem příjemnější. Na výběr toho k snídani máme ale daleko víc: vaječné, proteinové omelety nebo celozrnné pečivo s nejrůznějšími po­mazánkami. Výborná je například cizrnová nebo dýňová.. A protože na podzim máme většinou méně pohybu, byla bych také opatrná, co se týče sacharidů, především ve večerních hodinách.  Volte teplejší jídelníček, který vám pomůže překonat zimu a nebude oslabovat tělo.  Do pokrmů můžete přidávat zázvor, který je čím dál více oblíbený. A proč? Kdo ho zná, ví, že po jeho konzumaci cítíme v těle příjemné teplo. Podobně působí kurkuma nebo skořice. Nebojte se s nimi experimentovat a přidávat je do svých jídel. Zařaďte do svého jídelníčku podzimní suroviny jako celer, dýně, houby nebo kysané zelí. Dodají vám potřebné vitamíny a minerální látky. Nezapomínejte ani na dopolední a odpolední svačiny, které vám doplní energii.

Na podzim jsou výborné fresh džusy, které si můžete připravit i doma a vzít si je s sebou do práce. Nejzdravější jsou ty zeleninové, ale ne každému vyhovují. Kombinujte podle svých chutí, možností je spousta. Řapíkatý celer, červená řepa, celer nebo brokolice. Přimíchat můžete například 3 lžíce tvarohu, abyste doplnili bílkoviny. Máte rádi chia semínka? Klidně si je do freshe přidejte, vylepšíte tím tak jeho chuť. Co se týče ovocných freshů, buďte opatrnější s banány, melounem nebo ananasem. Pamatujte, že ovoce obsahuje cukr. Raději sáhněte po sezónním ovoci jako jablka, hrušky, ale výborné jsou i citrusy. Nebojte se různých kombinací a najděte si pro sebe tu správnou. Pokud nejste příznivcem freshů, zvolte proteinovou tyčinku, kterou si můžete přibalit do kabelky.“ 

Během léta máme plno příležitostí ke sportování, ale co na podzim, kdy máme omezené možnosti?

„Vždy záleží na zdravotním stavu člověka, fyzické kondici a jeho nadváze. Důležité je začít sportovat pozvolna, ale stále je lepší alespoň nějaký pohyb než vůbec žádný. I procházky na podzim jsou příjemné. Zabalte se do teplého kabátu, šály a místo posezení v kavárně se jděte s kamarádkou projít. Kávu si můžete vzít klidně s sebou do kelímku. Pokud se vám nechce chodit do fitness centra, cvičte doma. 40 minut 3 x týdně a po měsíci cvičení už na sobě uvidíte výsledky. Jestli nevíte jak na domácí cvičení, inspirujte se například videem fitness trenérky Petry Polanské:

 

Uvidíte, že to není žádná věda a zvládne to každý. Tělo si k pravidelnému pohybu vytvoří návyk za 21 dní. Vydržte začátek, kdy se vám do cvičení nebude třeba moc chtít. Překonejte se. Až si cvičení po této době osvojíte, bude vám chybět, až jednou vynecháte. Byla by škoda nevyužít i zimních sportů, které si v létě nemůžeme dopřát. Vezměte zimní brusle a vzhůru na led. V letních měsících je škoda chodit plavat do krytého bazénu, využijte toho na podzim a začněte. Spojte si sport i s následnou odměnou, a zajděte si třeba do sauny nebo na masáž. Relaxace je důležitá. Při pravidelném cvičení můžete využít moderních technologií a chytrých aplikací, které vás budou hlídat, abyste nezapomněli cvičit. Bude to vaše berlička, která vás podpoří a bude motivovat.“

Blíží se období předvánočních večírků. Jak ho zvládnout bez výčitek?

„To je těžká otázka. Vždycky se musíte vrátit na začátek k vaší motivaci. Pak vás vánoční večírek nemůže rozhodit. Ale když už si budete chtít povolit třeba trochu alkoholu, sáhněte po hodně naředěném vinném střiku, vyhýbejte se sladkým nápojům nebo likérům. Pijte raději suché víno, ale v omezeném množství. Pokud se stane, že nad vámi alkohol a dobré jídlo na večírku zvítězí, nic si nevyčítejte. To se prostě stát může. Druhý den jednoduše ve svém snažení pokračujte, jako by se nic takového nestalo. Určitě si neříkejte, že jste si hubnutí pokazili a že teď už nemá smysl pokračovat. Naopak.“

Někdy je těžké odolat mlsání. Jaké zdravé dobroty si můžeme připravit do předvánoční spíže?

„Určitě nic nezkazíte vysokoprocentní čokoládou (min. 70%), čtvereček nebo dva neublíží. Váš nový jídelníček se tímto mlsáním nerozhodí. Dejte si klidně i hrst ořechů, ty jsou skvělé v každém období. Pozor dávejte na sušené ovoce, protože často bývá doslazované. Pozorně si přečtěte etiketu. Lepší je sušit ovoce doma, například jablka, hrušky a podobně. Vždy si ale pamatujte, že všeho s mírou. Pokud máte rádi med, uvědomte si, že je to také cukr. Můžete si s ním ráno dosladit jogurt, ale nepřehánějte to. Je to sice zdravější varianta cukru, ale do redukčního režimu nepatří. Když už si takto v jídelníčku „přilepšíte“, nezapomeňte to vykompenzovat svou oblíbenou pohybovou aktivitou.“

Rozhodli jste se, že začnete hubnout, abyste se do Vánoc dostali do formy? Vyzkoušejte proteinovou dietu KetoDiet. Vyberte si jeden ze tří dietních plánů, a pusťte se do toho. K dispozici vám budou výživové poradkyně Ketodiet, které vám ochotně poradí a podpoří vás. 

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Akce, novinky i slevy. Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

  • Heureka
  • Česká pošta
  • PPL
  • Visa
  • Maestro
  • Mastercard