Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Je vám zima? Zkuste Low Carb potraviny, které vás krásně zahřejí

V chladných zimních měsících náš organismus přirozeně stagnuje. Zpomaluje se metabolismus, máme méně energie, cítíme se unavení a nechce se nám moc hýbat. Tělo se méně prokrvuje, proto je nám větší zima a toužíme tak po zahřátí. Nejraději bychom si zalezli do peřin a nevylezli dřív než na jaře. K tomu, aby se tělo zahřálo, potřebuje spoustu energie. A my ho můžeme podpořit správně poskládaným jídelníčkem, ve kterém nebudou chybět „zahřívací“ potraviny. Ty tělu v boji s chladem hravě pomůžou, dodají mu energii, podpoří obranyschopnost a navíc dovedou až o 15 % zrychlit metabolismus. Zrychlí se tím i spalování a tuky budou krásně mizet.

Přepněte svůj vnitřní termostat na zahřívání

Určitě jste už o potravinách, které nás zahřívají, nebo naopak ochlazují někdy slyšeli. Se schopností potravin vyvolávat po jejich snědení pocity tepla nebo chladu v těle už několik tisíc let pracují staré východní civilizace, dopodrobna se jimi zabývá tradiční čínská medicína a Ajurvéda. Pro informace ale nemusíme chodit zase tak daleko, i naši předkové vnímali vliv potravin na tělo a jeho zdraví během různých ročních období a svými poznatky se i řídili.

Jídlo samo o sobě má pro organismus zahřívací efekt. Při trávení potravy totiž vyvíjíme energii, která produkuje v těle teplo. Proto je v chladných měsících potřeba pravidelně jíst a hlavně nehladovět. Některé potraviny vyžadují pro své zpracování více energie, mají takzvaný termogenní efekt. A právě zahřívací neboli termogenní potraviny mají vliv nejen na zvýšení tepla v organismu, ale i na množství spálených kalorií. Co by tedy nemělo v našem zimním jídelníčku chybět?

Zahřejte se s proteinem

Nejúčinnější termogenní efekt mají potraviny s vysokým obsahem bílkovin. Tělo má s jejich spalováním nejvíc práce a při jejich trávení nám uvnitř pěkně zatopí. Podle výzkumů mají potraviny bohaté na bílkoviny mnohem větší zahřívací efekt, než jídlo s vysokým obsahem sacharidů nebo s vysokým obsahem tuku. A tak sáhněte raději po těch low carb.

Přes zimu si dopřávejte maso, nejlépe drůbeží, jehněčí a zvěřinu a nevynechávejte ani ryby, které jsou na bílkoviny opravdu bohaté. Pokud nejste zrovna masoví, dejte šanci tofu nebo tempehu. Dostatek bílkovin sice obsahují i mléčné výrobky, ale ty tělo spíše ochlazují, proto pokud si je chcete dopřát, kombinujte je s kořením, které v těle docílí pocitu tepla. Do mléka přidejte třeba skořici, kurkumu či zázvor. Do tvarohu pak zamíchejte křen nebo česnek a můžete se těšit na výbornou pomazánku.

Zelenina jako vitamíny a svetr v jednom

I zelenina dokáže navodit pocit tepla, jen je třeba vybrat tu správnou. Zapomeňte na studené saláty, zeleninu je v zimě vhodné konzumovat tepelně upravenou. Zkuste nejrůznější zapékání, dušení i grilování. Zahřívací efekt ještě navíc podpoříte správným výběrem koření. K zelenině přidejte tymián, kurkumu nebo zázvor a opravdu si pochutnáte.

Zařaďte do svého jídelníčku kvašenou zeleninu, samozřejmě tu bez přidaného cukru. Nejen že dokonale zahřeje, díky bakteriím mléčného kvašení podpoří i vaši imunitu. A to se v zimě určitě hodí. Do kvašené zeleniny se často přidává křen, svou pikantní chutí nás dovede pořádně rozpálit, podpoří krevní oběh a pro svůj vysoký obsah vitamínu C je skvělým pomocníkem i v boji proti nachlazení. A jaká zelenina je v zimě nejvhodnější?

Vsaďte hlavně na tu sezónní:

  • Kapusta
  • Dýně
  • Fenykl
  • Pastiňák
  • Špenát
  • Pórek
  • Česnek
  • Cibule

KetoDiet MinestronePolévka je grunt

Už naše babičky a určitě i jejich babičky se tohoto pravidla držely. Obzvlášť v chladném počasí jim na stole nikdy nechyběla pěkně vydatná teplá polévka, často i jako hlavní jídlo dne.

Pro zahřátí jsou ideální pomalu tažené vývary, a to masové i zeleninové. Pořádnou porci bílkovin a vitamínů do sebe dostanete i s proteinovou polévkou, zkuste třeba rajčatovou minestrone. Teplou polévku si můžete klidně dopřát hned po ránu a jak se říká, budete mít v bříšku jako v pokojíčku.

Nezapomeňte na koření

Ke skvělým „zahřívačům“ patří i některá koření, proto by v jídelníčku určitě neměla chybět. A co vám nejvíc rozproudí krev?

  • Kurkuma
  • Chilli
  • Hořčice
  • Černý pepř
  • Kmín
  • Ženšen
  • Oregáno
  • Rozmarýn
  • Anýz
  • Skořice
  • Hřebíček

Náš tip: Do kokosového mléka přidejte špetku kurkumy, skořice a trochu nastrouhaného zázvoru nebo špetku kajenského pepře (mletého chilli), přiveďte k varu a chvíli zahřívejte. Budete mít během chvíle drink, co rychle zahřeje a postaví na nohy.


Pijte teplé bylinkové čaje

Uvařte si čaj z bylinek, jsou skvělou volbou nejen pro zahřátí, ale pomůžou i proti některým zdravotním neduhům. Vhodný je tymián, mateřídouška i heřmánek, tyhle tři bylinky mají i hodně společného, působí velmi dobře na trávení a pomůžou udržet na uzdě i bakterie a viry.

Zahřívací efekt má taky květ podbělu, lípy a černého bezu, sáhněte po nich, když se necítíte úplně ve své kůži. Zkuste i Ginkgo bilobu, která pěkně rozproudí váš krevní oběh.

Nezapomeňte ani na zázvor, který výborně působí i proti bakteriím. Po vypití zázvorového čaje pocítíte během chvíle příjemné teplo po celém těle. Použijte ho i jako koření do masových a zeleninových jídel.

Zdravé tuky

Tělesnou teplotu pomáhají regulovat i zdravé tuky, pokud jich máte v jídelníčku dostatek, nebudete chlad pociťovat. Do jídelníčku tak nezapomeňte zařadit semínka a ořechy. Mandle, kokos, lískové či vlašské oříšky si přidejte třeba do proteinové kaše nebo vašeho oblíbeného smoothie a rázem budete mít zdravou a vydatnou snídani. Konopná, lněná, slunečnicová a dýňová semínka zase skvěle doplní teplý zeleninový salát.

Protože si na první jarní paprsky ještě chvílí počkáme, zahřejte se dobrým jídlem. Nabídka potravin, které vám proti pocitu chladu pomůžou je opravdu pestrá a tak se nebojte být v kuchyni kreativní.

 

Autor: Iva Karlovská

Foto: Iva Karlovská, KetoDiet

 

Předchozí článek: Oblíbené drinky, co zaženou hlad a kila navíc nepřinesou. Ba naopak

 

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Ozvěte se nám a my vám poradíme jak zhubnout.

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů