Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci
  • Kvůli aktuálnímu vytížení expedice po valentýnské akci se může doručení vašich balíčků o 1–2 pracovní dny zpozdit. Děkujeme za trpělivost.

Vše, co jste chtěli vědět o mase, ale báli jste se zeptat

“Sněz alespoň to maso,” přemlouvala mě vždycky máma, když jsem byla malá a nechtělo se mi do jídla. Sice dodnes nevím, jestli byla hlavním důvodem jeho cena, nebo mámino pevné přesvědčení, že je maso zdraví prospěšné, jedno je jasné. Nevědomky tuhle potravinu už tenkrát postavila na hodně vysoký piedestal.

V čem je pro nás maso výhrou? Které živiny nám poskytuje a kolik jich v něm najdeme?

Bohaté na bílkoviny. Ty komplexní

Ano, maso je opravdu bohaté na bílkoviny. A bílkoviny jsou důležité nejen pro budování svalů, jak by si někteří z vás mohli myslet, ale také pro obnovu vlasů, šlach nebo kůže, k produkci enzymů, hormonů a nebo protilátek. Jednoduše řečeno se podílí velkou měrou na tom, aby naše tělo fungovalo tak, jak má. To už je pořádná zásluha.

Možná už víte, že bílkoviny se skládají ze stavebních kamenů s názvem AMINOKYSELINY. Existuje jich celkem 21 a hned 9 z nich (říká se jim esenciální aminokyseliny) si naše tělo neumí vyrobit samo. Prostě to nesvede. Musí je proto získat z jídla.

A teď hádejte, kde komplexní bílkovinu se všemi 9 esenciálními aminokyselinami ve správném poměru a množství najdete?

Přesně tak. V mase. Tedy úplně přesně v živočišných zdrojích, mezi které maso patří. Dalšími jsou ryby, mořské plody, vnitřnosti, vejce, nebo mléčné výrobky.

Existuje samozřejmě i spousta zajímavých rostlinných zdrojů (soja, tempeh, quinoa, luštěniny, nebo určité druhy zeleniny jako je brokolice, nebo chřest atd.), které jsou sice ve všech chytrých knížkách popisované jako “neplnohodnotné”, ale pokud si člověk dá tu práci, dokáže díky správně postavenému vegetariánskému či veganskému jídelníčku dosáhnout podobného efektu, jako by tomu bylo ze zdrojů živočišných.

Kolik je v mase bílkovin?

Pokud vám někdy někdo tvrdil, že ve 100g steaku je 100 g bílkovin, pak se opravdu šeredně spletl. Je jich výrazně méně a celkový obsah se navíc mění podle druhu masa. To ale nic nemění na faktu, že jsou ze všech makroživin nejsytivější a úspěšně brzdí přejídání i návaly vlčího hladu. Vsadím se, že sníst pytlík chipsů, sušenku a ještě kus čokolády by pro někoho z vás nebyl problém, ale dejte si po sobě dva 150g fláky masa. To už je jiná káva.

Zpátky ke gramům. V téhle přehledné tabulce si můžete najít, kolik bílkovin ve 100 g vašeho oblíbeného masa zhruba je:

Hovězí 21 g
Jehněčí 17 g
Srnčí 22 g
Jelení 20 g
Kozí 20 g
Kuřecí 23 g
Krůtí 23 g
Vepřové 20 g
Kančí 22 g
Králičí 21 g
Kachní  19 g
Játra vepřová 21 g
Játra kuřecí 18 g
Ledvinky vepřové/hovězí 16 g

Vitamíny a minerály v mase

Kdybych maso zredukovala jen na bílkoviny, byl by to smutný příběh. Je totiž zároveň kvalitním zdrojem vitaminu D nebo B12, a také dobře využitelného železa nebo zinku, minerálů důležitých pro zdravý vývoj a krvetvorbu. Hojně se zmíněné minerály vyskytují například v hovězím a vepřovém mase.

Je pro nás maso opravdu prospěšné?

Teď se může zdát, že má maso výhradně pozitivní vliv na náš organismus a tak vás lehce vystraším. Rizikovým se v mase může stát tuk, který obsahuje velké množství nasycených mastných kyselin, ale i toxinů, které se v tukové tkáni usazují. Tyto tuky pak negativně ovlivňují hladinu cholesterolu v krvi, podílí se na vzniku kardiovaskulárních chorob a mohou působit karcinogenně. Dokonce i Světová zdravotnická organizace několikrát poukazovala na negativní vliv především tučného červeného masa na naše zdraví.

Jezte maso, má dostatek bílkovin, vitamíny i minerály | KetoDietJíst, nebo nejíst maso?

Předpokládám, že teď budete trochu zmatení a možná budete tápat v tom, zda tedy maso jíst, nebo ne. Pokud nemáte vůči masu osobní či jinak podmíněné antipatie, dopřejte si ho. Kombinujte jednotlivé druhy a když budete maso pro svůj jídelníček využívat, sáhněte po takovém, které neobsahuje příliš velké množství tuku.

Dejte si také záležet na výběru. Kupujte pouze takové maso, u kterého znáte původ a zajímejte se o podmínky chovu, ze kterého pochází. A teď nenarážím na propíranou kauzu problémového polského masa.

Pro vaši představu maso zvířat chovaných na pastvě obsahuje zpravidla více zdravých omega-3 mastných kyselin, a pokud jsou to navíc zvířata chovaná podle ekologických zásad (jinak BIO chov), nedostávají růstové hormony, preventivní antibiotika a jsou výrazně méně vystavena působení pesticidů, hnojiv a dalších toxinů z prostředí.

Na etiketách informaci o původu můžete vyčíst z položky Chov, která říká, kde probíhala podstatná část chovu daného zvířete a také jeho porážka. Pokud bylo zvíře narozeno, chováno a poraženo v jedné zemi, je tato informace označena jako Původ.

Poslední věc, která přímo ovlivňuje prospěšnost masa je jeho příprava, a tak byste ji neměli podcenit. Vařte, pečte v troubě, duste, využijte pomalý hrnec. Vyhněte se ale obloukem prudkému smažení na oleji, protože oleje při vysoké teplotě oxidují a tvoří se z nich látky, které byste nechtěli dát na talíř ani svém největšímu nepříteli.

 

Autor: Janina Dvořáková

Foto: Depositphotos

Zdroje:

Státní veterinární správa, ministerstvo zemědělství
IARC WHO
Výukové materiály oboru Nutriční terapie, LFUK
William Davis. „Život bez pšenice.“

Předchozí článek: Jak nepřibrat, když pracujete na směny? Zkuste tipy výživové poradkyně

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Ozvěte se nám a my vám poradíme jak zhubnout.

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.