Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Žádné obyčejné vejce! Ale nejdostupnější superpotravina

Nejen o Velikonocích si dopřáváme vajíčka po kilech a mnohdy si ani neuvědomujeme, jak skvělou nutričně hodnotnou potravinou obyčejné vajíčko je. Čím vším je pro nás přínosné, jak poznáme, odkud pochází a co všechno se z něho dá připravit? Přečtěte si o nejoblíbenější a nejběžnější superpotravině víc.

Nejen zdroj kvalitních bílkovin

Věděli jste, že jedno průměrně velké vajíčko obsahuje jen 0,49 g sacharidů a z toho je pouhých 0,17 g cukru, ale dodá vám 6 g kvalitních bílkovin? A to není všechno. Je taky bohatým zdrojem vitamínů a minerálů, například:

  • vitamínu D, který jinak získáte povětšinou pouze ze slunečního záření (a toho přes zimu není moc),
  • kyseliny listové a dalších vitamínů ze skupiny B,
  • vitamínu A, C, E i K,
  • vápníku,
  • draslíku,
  • hořčíku,
  • železa
  • a dalších minerálů.

Vejce jsou navíc lehce stravitelná a právě díky vysokému obsahu bílkovin se spoustou aminokyselin jsou tolik oblíbená u sportovců, kteří potřebují ještě více než my ostatní budovat a chránit svou svalovou hmotu. Ti si tedy často dopřávají jen samotné bílky, ve kterých je obsah bílkovin vyšší, ale proč bychom neměli v běžném jídelníčku žloutky vynechávat? Čtěte dál.

Jak je to s tím cholesterolem? Žloutků už se nebojte

Pamatujete, jak jste před pár lety z jídelníčku vyškrtli vajíčka, protože prý obsahují až příliš mnoho cholesterolu a mohou tak být našemu zdraví nebezpečná? Více než 40 let výzkumů ale tvrzení, že by mohla přílišná konzumace vajíček zvýšit riziko kardiovaskulárních onemocnění, smetla ze stolu. Naopak se zjistilo, že vajíčka v našem těle zvyšují ten správný cholesterol na úkor toho špatného. Právem je tak vajíčko považováno za důležitou součást každého zdravého jídelníčku. Před žloutky tedy neutíkejte. Naopak. Právě žloutek totiž obsahuje většinu příznivých mikroživin (vitamínů a minerálů), o kterých jste se dočetli výše. Jsou ale všechna vajíčka stejně kvalitní?

 

Odkud pochází vaše vejce?

Při nákupu vajec byste v první řadě měli dbát na jejich kvalitu a tu nejvíce ovlivňuje samotný původ vajec. Chuťový rozdíl mezi BIO vejci a těmi od slepic z klecí totiž poznáte na první dobrou. Ne všichni máme možnost si chovat vlastní slepice, a proto se nákupu vajec nevyhneme. Všimli jste si, že každé kupované vejce je označeno „razítkem“ s písmeny a čísly? A víte, co z tohoto značení poznáte? Zjistěte to jednoduše z našeho příkladu a příště už budete při jejich výběru obezřetnější.

Příklad označení:

3CZ-1632

Úvodní číslice znamená metodu způsobu chovu:
  • 1 = chov ve volném výběhu
  • 2 = chov v halách
  • 3 = chov v klecích
  • 0 = BIO – chov v ekologickém zemědělství
Zkratka CZ značí zemi původu:
  • CZ = Česká republika
  • SK = Slovensko
  • PL = Polsko
  • DE = Německo
  • atp.
Poslední čtyřčíslí značí registrační číslo chovu.


Všestranná vajíčka (nejen) do ketodiety

Proteinový chléb KetoDietVejce jsou tolik oblíbená, protože fungují jako naprosto multifunkční univerzální potravina. Skvěle díky svým výživovým hodnotám sednou i do proteinové diety. Zařadit je navíc můžete hned od 1. kroku dietního plánu, ale má to svá pravidla. Jaká? Pokud hubnete z vyšší nadváhy a trápí vás v úvodních dnech diety, než se vaše tělo přepne do ketózy, hlad, můžete si do svých oblíbených ketojídel nebo k zelenině přidat 2 bílky denně navíc.

Od 2. kroku dietního plánu si pak můžete 2 ks už celých vajíček dopřávat místo jednoho proteinového jídla. Hodí se třeba do salátu nebo si je dejte jako volská oka, natvrdo či míchaná jen tak na proteinový chlebík. Myslete ale to, že když si dáte 3 plátky proteinového chleba a 2 vejce, jsou to pro vás již dvě porce. Jednoduše si je ale rozdělte – plátek a půl chleba s jedním vejcem k snídani a zbytek třeba k odpolední svačince. A nezapomeňte si svá jídla dozdobit zeleninou – talíř vám rozsvítí 2 listy ledového salátu, ředkvičky, okurka i cherry rajčátka.

TIP!

Recepty nejen na zeleninová jídla, ale také další zdravé tipy na bílkoviny bohatá jídla a úpravu proteinových jídel najdete v našem ketoreceptáři.


I v
běžném zdravém jídelníčku jsou vejce nepostradatelná. Také je připravujete jak na sladko, tak na slano, že? Jednoduše z nich vytvoříte jídla, jako jsou:

  • KetoDiet Velikonoční beránekslaná omeleta,
  • volské oko,
  • míchaná vejce,
  • připravíte je naměkko či natvrdo,
  • jako vejce benedikt,
  • ztracená,
  • nebo je můžete zapéct s jakoukoliv zeleninou a se sýrem.

I milovníci sladkého si přijdou na své. Vajíčka totiž tvoří základ:

  • sladkých žloutkových tvarohových nebo sýrových krémů i lehkých dezertů,
  • snadných buchet a bábovek s celozrnnými nebo ořechovými moukami,
  • (ne)tradičních palačinek a lívanců, které si také můžete připravit z celozrnné mouky nebo z drcených ovesných vloček,
  • vytvoříte z nich bleskové „mug cakes“ či sněhové pochoutky atd.

 

Chystáte se letos o Velikonocích péct? Vyzkoušejte makového dietního KetoBeránka podle receptu výživové poradkyně Martiny Dvořákové a sváteční kila navíc si na vás nepřijdou.

 

Autor: Nikola Nevečeřalová

Fotografie: Nikola Nevečeřalová, KetoDiet

Zdroje:

http://www.ceskavejce.cz/produkty/povinna-oznaceni

https://www.kaloricketabulky.cz/vejce-slepici

https://www.incredibleegg.org/egg-nutrition/cracking-the-cholesterol-myth/

 

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Ozvěte se nám a my vám poradíme jak zhubnout.

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů