Týden slev navíc! Využijte Black Friday a objednejte se slevou až 70 %. Jen do neděle. Tak rychle do e-shopu!

Pozor na vysoký cholesterol

2. 12. 2015Tento článek vám zabere 2 min čteníredakce KetoDiet

O cholesterolu víme, že existuje, že ho máme v krvi a že nám může začít škodit. V čem tedy dokáže být zákeřný?

Hladinu cholesterolu můžete udržet na uzdě také s pomocí vhodného jídelníčku.

Víme o něm, že existuje, a že když je ho příliš, může nám škodit. To je ale většinou všechno, co dokážeme o cholesterolu říct. Pojďme si tedy říct, v čem dokáže být pěkně zákeřný a jak s vysokým cholesterolem bojovat?

Jaká jsou rizika vysokého cholesterolu?

Sám o sobě cholesterol není pro naše tělo jedovatý. Do určité míry ho i potřebujeme. Je v každé buňce našeho těla, je součástí vitamínu D a tvoří buněčné membrány. Když se ale jeho koncentrace v krvi přehoupne přes určitou mez (obvykle je udávána hranice 5,00 mmol/l ), začne se ukládat ve stěně cév, čímž snižuje jejich průchodnost. Vysoký cholesterol tak znamená výrazné riziko kardiovaskulárního selhání. Už víte, o čem mluvíme? O velkém riziku mrtvice, infarktu, nebo aterosklerózy. Tato onemocnění způsobují více než 50 % všech úmrtí v České republice.

Hodný a zlý cholesterol

Rozlišujeme 2 typy cholesterolu – HDL cholesterol, kterému běžně říkáme „ten hodný" a LDL cholesterol. Zatímco „hodný" HDL cholesterol chrání cévy před ucpáváním, jeho „zlý bráška" naopak způsobuje jejich zanášení formou tzv. sklerotických plátů, které se tvoří v cevních stěnách.

Co bychom měli udělat pro snížení hladiny cholesterolu v krvi

  • vyměnit živočišné tuky za rostlinné,
  • snížit příjem sacharidů v jídelníčku,
  • každý den si dopřát zeleninu a ovoce,
  • maso si dávat pouze libové,
  • vyhýbat se uzeninám,
  • jíst ryby,
  • dodržovat pitný režim – voda je ideální,
  • méně solit,
  • nejíst smažené a fritované,
  • nezapomínat na vlákninu,
  • přestat kouřit,
  • začít pravidelně sportovat
skupina autorů redakce KetoDiet

Autor

redakce KetoDiet
Profil autora

Píšeme pro vás o nových produktech, o nejrůznějších akcích, o vašich proměnách nebo třeba o tom, jak vařit zdravě bez zbytečného cukru.

Přihlaste se k newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-⁠mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů