Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Ketóza

Ketóza Vaše tělo začne přednostně spalovat tuky, díky tomu budete hubnout a dostanete se do tzv. ketózy. Kdy se tak stane?

Když se pustíte do proteinové diety. A víte, co přesně to „dostat se do ketózy“ znamená? Abyste získali jasnější představu o tom, co se s vaším tělem při nízkosacharidovém stravování děje, čtěte dále.

Co je to ketóza?

Nutriční ketóza je stav, při kterém se vám zvýší hladina tzv. ketolátek v krvi. Dochází k ní tehdy, když tělo místo sacharidů (glukózy) začne využívat jako zdroj energie vlastní tukové zásoby.

ikona

Jak ketóza v těle vzniká?

Když svůj jídelníček změníte na nízkosacharidový, z vašich tukových zásob se začnou uvolňovat mastné kyseliny. Ty se dostanou do jater, kde proběhne jejich přeměna na ketolátky (tzv. ketogeneze). A právě ketolátky neboli ketony pak tvoří nový zdroj energie pro svaly a mozek. Dá se s nadsázkou říci, že játra mastné kyseliny tělu „předžvýkají“.

Do ketózy se dostanete s úpravou jídelníčku

Platí zde jednoduchá rovnice. Pokud ve svém jídelníčku snížíte obsah sacharidů na minimum, dostanete se do ketózy. Co znamená na minimum? Jezte maximálně 50 g sacharidů denně. Pak u vás nastane změna metabolismu, na základě které si vaše tělo jako primární zdroj energie zvolí místo sacharidů právě tuky.

„Zjednodušeně řečeno se vaše tělo začne živit z uložených tukových zásob a vy začnete hubnout.“

Snadnou cestou, jak si správně upravit jídelníček tak, aby se vaše tělo dostalo do ketózy hned v prvních 2-4 dnech, je proteinová dieta KetoDiet. Od samého začátku dietního plánu totiž jíte speciálně nutričně upravená jídla se:

  • sníženým obsahem sacharidů tak, abyste v ketóze i setrvávali,
  • zvýšeným obsahem bílkovin (= proteinů, které ochrání vaše svaly),
  • a vyváženým poměrem vitamínů a minerálů.

Společně s proteinovými jídly si každý den dopřejete velkou porci povolené zeleniny, která vám dodá dostatek vlákniny, a zapomínat byste neměli ani na zdravé tuky, jako jsou například kvalitní oleje, avokádo nebo nejrůznější ořechy.

Už jsem v ketóze?

Jak poznáte, že u vás nastala ketóza? Dejte na své pocity. Měli byste zaznamenávat úbytek kilogramů a centimetrů na obvodech, příliv energie a žádný hlad. Může se stát, že vám několik dnů po sobě nezmizí ani jediný centimetr. Vaše tělo hubne ve vlnách, proto se neměřte každý den, ale pravidelně třeba jednou týdně.

Kdyby vás ale pocit, že u vás ketóza neprobíhá, neopouštěl, můžete vyzkoušet diagnostické proužky pro analýzu moči (např. KetoPhan), které koupíte v každé dobré lékárně. Ketony se vyplavují do krve a moči a právě v nich je tedy možné je zjistit. Myslete ale na to, že hladina ketonů v moči v průběhu dne kolísá, takže výsledek nemusí být 100% přesný.

Diagnostické proužky navíc nepoznají všechny ketolátky, ale jen acetoacetát. Výsledek tak nemusí odpovídat ani množství ketonů v krvi. A množství ketonů v krvi a v moči také nezávisí jen na rychlosti jejich tvorby, ale i na rychlosti jejich odbourávání. Pokud vám tedy proužek nezrůžoví, vůbec to nemusí znamenat, že nejste v ketóze. Mimo to intenzita zabarvení proužku a dokonce ani množství ketonů v krvi rychlost vašeho hubnutí neovlivní.

fotografie ženy

Těšte se na příval čerstvé energie

Velmi příjemný na celém procesu ketózy je i fakt, že na rozdíl od sacharidů nesou tuky dvojnásobné množství energie = jsou více kalorické. To znamená, že spálením 1 g tuku získá vaše tělo 38 kJ namísto 17 kJ, které by získalo spálením 1 g sacharidů.

Nejenže hubnete, v ketóze se snižují i zdravotní rizika

Ketóza může mít také příznivý dopad na průběh některých onemocnění, a to například na snížení hladiny cukru v krvi, ale také cholesterolu. U osob v ketóze se obvykle snižuje hladina LDL cholesterolu (toho „špatného“) a zvyšuje se hladina HDL cholesterolu (toho „dobrého“).

„ Proteinová dieta má obvykle dobrý vliv i na kvalitu pleti, pomáhá řešit potíže s otoky, s lymfatickým oběhem, a dokonce zlepšuje stav celulitidy.“

Další terapeutické využití proteinové neboli ketogenní diety je možné například při léčbě epilepsie u dětí. Pokud dítě na běžnou léčbu nereaguje, řízená ketóza mu může pomoci snížit počet epileptických záchvatů. A u dospělých lidí je možné snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění. V těchto případech je pacient po dobu celého průběhu diety pod dohledem lékaře nebo nutričního specialisty, který režim diety nastaví na míru.

Díky ketóze se také u některých diabetiků II. typu může zvýšit citlivost na inzulín. Pozitivní vliv ketózy je dále klinicky prokázán u onemocnění Alzheimerovou nebo Parkinsonovou chorobou či metabolického syndromu. V některých případech ketóza pomáhá dokonce i při léčbě rakoviny, kdy mohou vybrané nemocné buňky pocítit nedostatek glukózy (protože energii z tuků neumí zpracovat) a přestat tak fungovat.

ikona

Nepleťte si ketózu s ketoacidózou

Pokud jste se již někde setkali s tvrzením, že ketóza ohrožuje váš život, pak si můžete být téměř jistí, že si dotyčný plete nutriční ketózu s nebezpečnou diabetickou ketoacidózou. Ketoacidóza vzniká pouze u osob, které nejsou samy schopny produkovat inzulín, hormon, který mimo jiné brzdí výrobu ketonů – tedy u diabetiků (obvykle I. typu, nebo velmi rozvinutého II. typu). Hladiny ketonů se tak dostávají za kritickou mez, což je pro daného člověka velice nebezpečné.

Je ketóza bezpečná?

Často se ptáte, zda při proteinové dietě netrpí játra a ledviny. Jedná se o tzv. čistící orgány. Pomáhají z těla vyloučit škodlivé látky, které vznikají mimo jiné i při odbourávání tuků. Ketóza je pro tělo zcela přirozený stav. Játra a ledviny jsou k ní uzpůsobené, a pokud jsou zdravé, lehce si s ní poradí.

„Obezita a nadváha představují pro JÁTRA a LEDVINY větší zátěž než ketóza.“

Naopak dlouhodobá nadváha či obezita může vašemu organismu způsobit daleko větší zátěž a možná zdravotní rizika do budoucna. Proto je důležité zbavit se nadváhy jednou provždy a ideální stabilní hmotnost si i díky novým stravovacím návykům udržovat.

V ketóze nesetrvávejte dlouhodobě

Po dobu 3x 4 týdnů, což odpovídá dietnímu plánu KetoDiet Intense budete hubnout bezpečně. Po této době můžete začít sacharidy v jídelníčku pozvolna navyšovat, pokud se nerozhodnete dodržovat nízkosacharidový styl stravování dlouhodobě. Plánujete-li zůstat v ketóze déle než 12 týdnů, můžete se také poradit s našimi zkušenými výživovými poradkyněmi, které se vám budou individuálně věnovat.

Má ketóza nežádoucí účinky?

I když je ketóza pro tělo přirozeným stavem, může se při ní vyskytnout několik nežádoucích účinků. Které to jsou a jak na ně vyzrát?

Slabost

Hned v úvodních dnech proteinové diety tělo spaluje zásoby glykogenu uložené ve svalech a v játrech a společně s glykogenem se z těla uvolňuje i spousta vody. Organismus si také současně zvyká na nový jídelníček s minimálním obsahem sacharidů. Vzhledem k těmto změnám můžete pociťovat slabost, lehké nevolno až malátnost. Pokud se tak stane, dbejte na dostatečný pitný režim (2-3 l vody denně) a jezte každý den 500 g povolené zeleniny, kterou si můžete případně i lehce osolit.

Častější močení

S odvodněním organismu souvisí také potřeba neustále chodit „na malou“. A je to tak dobře. Tělo se zbavuje toxinů vznikajících při odbourávání tuků. I tento účinek ale obvykle odezní, jakmile tělo vyčerpá veškeré uložené zásoby glykogenu. Proto je velmi důležité po celou dobu diety dostatečně pít neslazené tekutiny – 2-3 l vody denně.

Sucho či kovová pachuť v ústech i pocit žízně

Stejně jako u častějšího močení i za pachuť v ústech může odvodnění organismu. Ač mohou být tyto příznaky nepříjemné, značí začínající ketózu, a to znamená, že vaše tělo reaguje na probíhající změnu správně. Pachuť nebo sucho v ústech spolehlivě zažehná žvýkačka bez cukru, nebo čerstvé bylinky, například máta.

Zácpa

S odvodněním dále souvisí také zácpa. Pokud vás potká, stále dostatečně pijte 2-3 l vody denně a dopřávejte si 500 g povolené zeleniny, ideálně tepelně upravené, která obsahuje vitamíny, minerály, ale také potřebnou vlákninu. Případně svůj jídelníček doplňte o rozpustnou vlákninu – psyllium.

Průjem

Vzhledem k velké změně jídelníčku může krátkodobě přijít i opak zácpy, průjem. Ten se dostaví, když ve své stravě omezíte sacharidy, ale nezařadíte do ní zdravé tuky nebo je to jen pro vaše tělo tak významná změna, na kterou nepříjemně zareagovalo. Dopřejte si v tyto dny větší množství semínek, ořechů, avokáda, másla nebo kvalitních olejů. V případě potřeby sáhněte také po psylliu. Průjem by ale rozhodně neměl trvat delší dobu a pokud k tomu dojde, kontaktujte naši výživovou poradnu.

Únava, hlad či bolest hlavy

Pokud se váš jídelníček dříve skládal převážně z jídel s vysokým obsahem sacharidů a cukru, tělo potřebuje nějaký čas, aby si na nový způsob stravování zvyklo. Především v počátku diety – v době kdy se zbavujete „závislosti“ na cukru – vás tak kvůli radikálnímu snížení sacharidů může zaskočit hypoglykemie neboli pokles hladiny cukru v krvi. To znamená, že vás bude „honit mlsná“, můžete pociťovat hlad, únavu až lehké roztřesení. Dopřejte si kvalitní kávu, silnější čaj a výjimečně i 0,2 l coly light nebo coly zero. Na přetrvávající bolest hlavy můžete užít lehké analgetikum.

Změny v menstruačním cyklu

V průběhu prvních týdnů proteinové diety dochází k rychlému úbytku tuku, který je hormonálně aktivní a může tak u citlivých žen dojít ke změnám v menstruačním cyklu. Doplňujte proto každý den do jídelníčku zdravé tuky, např. ½ avokáda, hrst ořechů (vlašské, mandle, ...), 2 lžíce olivového, dýňového nebo kokosového oleje. Pokud vaše menstruace trvá neobvykle dlouho, nebo je nepravidelná a během 2-3 měsíců se to nespraví, navštivte svého gynekologa.

Svalové křeče

V ojedinělých případech může v úvodních dnech proteinové diety změna jídelníčku způsobit i svalové křeče. Těm předejdete dodržováním pitného režimu, vypijte 2-3 l neslazených tekutin denně, a doplněním hořčíku. Spočítejte si svůj aktuální příjem hořčíku a o množství, které byste mohli do jídelníčku doplnit, se pak poraďte přímo v lékárně.

Velmi výjimečně až vzácně se může objevit také nesnášenlivost proteinových jídel, zvracení nebo vyrážka. V takovém případě je potřeba dietní režim bez odkladu ukončit.

ikona

Je pro mě ketóza vhodná?

Může se také stát, že pro vás ketóza není vhodná. Pokud trpíte cukrovkou I. typu, máte potíže s vnitřními orgány, jste těhotná nebo se vás přímo dotýká další ze seznamu kontraindikací, zvažte jiný způsob hubnutí než proteinovou dietu, nebo se před jejím započetím poraďte s lékařem či s výživovým poradcem.

Seznam kontraindikací

Nyní máte o ketóze spoustu informací.

Pustíte se s námi do hubnutí?

Chci si vybrat dietní plán

Podpora

Potřebujete poradit?

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Akce, novinky i slevy. Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

  • Heureka
  • Česká pošta
  • PPL
  • Visa
  • Maestro
  • Mastercard