Zelená výprodeji! Produkty v původním kabátku se slevou až 40 %Vyberte si. Jen do vyprodání zásob.

Houby jsou na hubnutí výborné!

12. 9. 2016Tento článek vám zabere 4 min čteníredakce KetoDiet

Pokud se každý rok těšíte, až začne houbařská sezóna a vy budete moct vyrazit s košíkem do lesa, nebo si chcete pochutnat na čerstvých houbách, nyní je ten správný čas, protože čas hub vrcholí právě v září. Kdo by neměl rád smaženici, houbové řízky, houbový guláš nebo kulajdu? Milujeme jejich chuť a vůni a skvěle nám zpestřují jídelníček.

Houby jsou vhodné i při dietě

Houby dodávají tělu vlákninuprovitamín Avitamín D, který v žádné jiné rostlině nenajdeme. Jeho nedostatek se může projevit vysokým tlakem nebo dalšími kardiovaskulárními onemocněními či pobolíváním kostí v zimě u starších lidí. Dále obsahují draslík, vápník, hořčíkželezo. Houby jsou nízkokalorické a tedy velmi vhodné pro redukční dietu. Pokrmy z hub vás dostatečně zasytí, a vy tak nebude mít pocit hladu. Ale pozor, pro lidi s citlivým zažíváním může být stravitelnost hub poněkud obtížnější.

Výživová hodnota hub

Když porovnáme houby s ostatními potravinami, zjistíme, že nejsou podobné ani masu ani zelenině. Po stránce obsahu bílkovin jsou na tom stejně jako luštěniny. Antioxidační kapacita hub je srovnatelná se zeleninou. Obsahují minimum tuků a více obsahují bílkoviny. Mohou být nezanedbatelným zdrojem vitaminu D především pro vegetariány. Běžný strávník získává vitamín D především z masa, tučných mořských ryb, nebo vaječného žloutku.

Kalorické, nutriční hodnoty a živiny v houbách

na 100gDDM (100 g)
Voda89.74 g
Energetická hodnota34 kcal1.7 %
Energetická hodnota143 kJ0.0 %
Bílkoviny2.24 g5.0 %
Tuk0.49 g0.7 %
Minerální soli0.73 g12.2 %
Sacharidy6.79 g3.0 %
Vláknina2.5 g10.4 %
Vápník2 mg0.2 %
Železo0.41 mg2.3 %
Hořčík20 mg5.0 %
Fosfor112 mg11.2 %
Draslík304 mg6.5 %
Sodík9 mg0.4 %
Zinek1.03 mg6.9 %
Měď0.142 mg7.1 %
Mangan0.23 mg11.5 %
Selen5.7 µg8.1 %
Vitamin B1 (tiamin)0.015 mg1.0 %
Vitamin B2 (riboflavin)0.217 mg12.8 %
Vitamin B3 (niacin)3.877 mg19.4 %
Vitamin B5 (kyselina pantotenová)1.5 mg15.0 %
Vitamín B6 (pyridoxal)0.293 mg14.7 %
Vitamín D0.5 µg10.0 %
Vitamín D20 MJ5.0 %
Poměrná hmotnost18.85 g 1 piece. whole

Jak houby správně připravovat

Při přípravě se vyvarujte velkého množství oleje, protože zbytečně navyšuje energetickou hodnotu hub. Nedělejte z hub ani příliš tučnou smaženici na másle s vejci. Stravitelnost hub se zlepší přidáním soli, nebo jedlé sody při tepelném zpracování podušením, ideálně v kombinaci se stejně upravenou zeleninou.

Pro koho nejsou houby vhodné?

Starší lidé by měli jíst houby pouze občas a určitě ne před spaním. Vývar z hub je pro seniory ideální volbou, a to i pro osoby, které mají jisté potíže se žlučníkem. Do jídelníčku dětí mladších 3 let nepatří houby vůbec. Děti starší 6 let by je měly jíst pouze v omáčce nebo v polévce, ne jako samostatný pokrm. Pozor na to, že obsahují vlákninu, její větší množství může zapříčinit bolest břicha nebo dokonce průjem.

Houby v přiměřených dávkách podporují trávení a mají ochranou funkci, protože obsahují minerály a vitaminy. Lidé s chorobami ledvin, nebo trávicího ústrojí by měli jídla z hub omezit. Protože většina hub obsahuje močovinu, dochází při příišné konzumaci k silnému zatížení ledvin i u zdravého člověka. Jezte proto houby s mírou.

Sbíráte houby na správných místech?

Některé druhy hub jsou schopné v sobě zadržovat stopové prvky látek, ke kterým patří zdravotně rizikové kadmi­um, rtuť a olo­vo. Je proto třeba znát místo, kde houby sbíráte a vyvarovat se konzumace hub z velmi silně znečištěných lokalit (např. okolí hutí kovů, vnitřních ploch velkých měst, nebo blízké okolí silně frekventovaných silnic). 

NÁŠ TIP: Zkuste si vypěstovat vlastní houby doma

Vypěstujte si vlastní houby na zahrádce, nebo na balkoně. Mezi snadno pěstované houby patří hlíva ústřičná, penízovka sametonohá, polnička topolová a šupinovka nameko. Potřebujeme k tomu jen správně živnou půdu, sadbu houby a vhodné místo. 

Vyrazili jste si do lesa a hledáte inspiraci, jaká jídla z čerstvě nasbíraných hub připravit? Vyzkoušejte naše CHUTNÉ HOUBOVÉ RECEPTY.

skupina autorů redakce KetoDiet

Autor

redakce KetoDiet
Profil autora

Píšeme pro vás o nových produktech, o nejrůznějších akcích, o vašich proměnách nebo třeba o tom, jak vařit zdravě bez zbytečného cukru.

Přihlaste se k newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-⁠mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů