Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci
Plováček - BLACK FRIDAY (23.11. - 29.11.)

Ovoce v ketodietě? Pozor na cukr!

Tropické teploty vrcholí a vy byste rádi natáhli ruku po kousku osvěžujícího ovoce. Je přece zdravé a netloustne se po něm. Nebo snad ano?

Jestli jste stejně jako já vyrostli na vesnici, určitě si dokážete představit, jak příjemné je si hned po ránu nasbírat hrst orosených malin nebo za horkého odpoledne ulovit čerstvě uzrálou švestku. Naposledy jsem si takhle lebedila s pusou umazanou od borůvek při víkendových toulkách lesem. Snědla jsem jich půl sklenice! Nadopovala jsem se vitaminy a z hlediska zachování linie to bylo určitě lepší, než kdybych spořádala porci točené zmrzliny někde ze stánku. I tak se k tomu dá přistupovat, pokud ovšem nejste na dietě. Protože jestli se snažíte zhubnout, měli byste zacházet s ovocem mnohem, mnohem obezřetněji!

 

Pozor na fruktózu!

Většina druhů volně rostoucích dobrot zažene v parném dni pocit žízně a přitom obsahuje spoustu vitaminů (A, C, E, vitaminy skupiny B), minerálních látek (železo, vápník, draslík, hořčík), bílkovin, vlákniny, enzymů včetně pektinu, které přispívají ke zdraví organismu i lepšímu trávení. Jenže taky v nich číhá fruktóza, ovocný cukr, který sice nezvyšuje hladinu krevního cukru tak jako běžná sladidla, jenže taky má jednu zásadní nevýhodu. „Tendenci ukládat se do tukových zásob, a to jak v játrech, tak i v podkoží,“ upozorňuje na zrádnost fruktózy výživový poradce Jiří Skála, čímž zároveň zmiňuje, proč v první fázi ketodiety žádný druh ovoce (kromě citronu a oliv) mezi povolenými potravinami nenajdete. Jakmile však startovacím obdobím proplujete, některými druhy, ideálně sezonními a těmi, které byly vypěstovány lokálně, se už sem tam odměnit můžete. Které to jsou?

 

Ovoce, po kterém nepřiberete

Například bobulovité plody jsou bohaté na antioxidanty a nemají téměř žádné kalorie. To samé platí pro peckovité druhy, jako jsou broskve, nektarinky, třešně, višně, švestky. Konzumujte je ale v rozumné míře (jeden až dva kusy nebo hrsti denně), jednotlivé druhy střídejte a přistupujte k nim jako k dezertu,“ nabádá odborník přes výživu. Stále přitom mějte na paměti celkový denní přísun sacharidů. A když už jakékoliv ovocné radosti neodoláte, uberte odpovídající množství zeleniny. Sečteno a podtrženo: Když si třeba do snídaně přihodíte 50 g borůvek a do svačiny dalších 50 g jahod, bude vám stačit o celých 100 g zeleniny méně.

 

Můžete si dát banán po tréninku?

Proteinové tyčinky příchuť kokos a banánZahýbali jste ve svém životě nejen s jídelníčkem, ale dáváte si i do těla? Skvělé! Co když vám ale po delší aktivitě vyhládne a v batohu na vás už netrpělivě čeká zdravě vypadající banán? Pokud držíte proteinovou dietu, tenhle druh ovoce považujte za nepřítele, obsahuje totiž takovou nálož sacharidů, že by ketózu z vašeho těla v mžiku vyprovodil. Na druhou stranu, po náročnější fyzické aktivitě palivo natankovat musíte, třeba pomocí ochuceného proteinového drinku či proteinové tyčinky.

 

Ovocné pití. To je kapitola sama pro sebe!

Asi netřeba připomínat, že v pitném režimu, obzvlášť v létě, je lepší převaha čisté, neperlivé vody. Pokud jde o džusy, i v nich se může ukrývat přidaný cukr a pouhých pár doušků by ve výsledku mohlo znamenat dietní kolaps. Proto pečlivě čtěte, co skutečně obsahují. Ještě lépe však uděláte, pokud se zakousnete do zeleného jablka (ale to je povolené až v závěru ketogenní diety, má v sobě asi 15 g cukru, což zhruba odpovídá jedné tatrance). Nechcete se vzdát ovocných drinků? Pak nejbezpečnější, a co si budeme namlouvat, i nejstylovější variantou bude zavlažit tělo proteinovým smoothiem bez cukrů. Hutný nápoj si připravte k snídani nebo coby náhradu ovocného jídla. Osvěží vás a taky nasytí!

 

Sušené ovoce je koncentrované ovoce

Usmívá se na vás pytlík křížal nebo sušených meruněk? Vypadá podle vás dietně? Opak je pravdou! Vysušením totiž přišlo ovoce o svůj původní objem, a proto ho bylo k výrobě potřeba až čtyřnásobně víc. Nemluvě o tom, že mazaní výrobci do těchhle svačinek rádi přidávají další cukr – a nejen ten. Proto si vždy zkontrolujte etiketu s tabulkou energetických hodnot a prohlédněte i obsah balení. „Sušené meruňky jsou v bio kvalitě hnědé. Pokud na vás ale svítí sytě oranžová, znamená to, že byly ošetřeny oxidem siřičitým, což je éčko, a tomu je lepší se vyhnout,“ uzavírá Jirka Skála z KetoDiet.

 


Síla kombinace: Počítejte s tím, že vás ovoce nezasytí na dlouho. Zkuste si ho proto ráno nebo nejpozději odpoledne přimíchat třeba do bílého jogurtu či neochuceného tvarohu. Pochutnáte si a kromě vitaminů získáte i bílkoviny, ze kterých budete těžit následující hodiny.


 

Autorka: Eva Šprincová

Foto: Unsplash, KetoDiet

 

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Ozvěte se nám a my vám poradíme jak zhubnout.

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů