Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Sezónní jídelníček II: Dietní letní grilování

K teplým letním večerům neodmyslitelně patří grilování. Jedni se ho nemůžou dočkat, jiné sžírá obava z kilogramů navíc. Jak si grilovačku užít, i když jste právě teď v dietě nebo jenom holdujete zdravému životnímu stylu? Vyzkoušejte naše skvělé dietní recepty, se kterými vaší štíhlé linii žádná újma nehrozí.

Snadné recepty jsme postavili na dostupných a hlavně sezónních potravinách. Důvody, proč si v obchodech a na trzích vybírat potraviny podle aktuální sezóny, jsme si vyjmenovali už v minulém článku, podle kterého jste si mohli připravit hned tři druhy jarních pomazánek. Jak se ale říká, opakování je „matka moudrosti“. Sezónní potraviny jsou tedy kvalitnějšízaručeně čerstvé, plné chuti, vitamínů i minerálních látek. Mimo to jejich nákupem podpoříte místní farmáře a ještě ušetříte.

Podle sezóny si vybírejte hlavně základ svého zdravého jídelníčku, a to zeleninu. Právě dostatek zeleniny vám pomůže snáze strávit porce masa, které si nejen na grilovačkách dopřáváte. Zejména hovězí steak vaše trávení poměrně potrápí, takže pokud grilujete večer, sáhněte raději po jiném mase, lehčím drůbežím nebo jemnější rybě.

3 dietní recepty pro letní grilování

Všechny recepty si můžete dopřát již od 2. kroku dietního plánu KetoDiet.

Grilovaný pstruh s česnekem a listy celeru

Místo klasického steaku si čas od času ugrilujte rybu. Není nic jednoduššího než svůj oblíbený druh zabalit do alobalu a přidat dostatek čerstvé zeleniny nebo bylinek. Vyzkoušejte lehkého pstruha, kterého stačí „naplnit“ česnekem a listy celeru.

Jak na to?

Připravte si alobal a položte si na něj omytou, osušenou a vykuchanou rybu. Celou ji potřete kvalitním olivovým olejem a citronovou šťávou. Okolo ryby i dovnitř přidejte nakrájený česnek, odvážní klidně celé stroužky, a pár zelených listů celeru. Dochuťte solí, pepřem a oblíbenými bylinkami. Skvěle sem sedí například tymián nebo rozmarýn. Rybu poté do alobalu zabalte a položte na rozpálený gril. V polovině grilování, tj. po 10 minutách, ji obraťte a za přibližně dalších 10 minut máte hotovo.

K rybě podávejte jakékoli druhy grilované zeleniny, případně zakousněte celozrnné pečivo, kterému se nemusíte vyhnout ani v dietě. Pokud si hlídáte obsah sacharidů v jídelníčku, sáhněte po tmavém proteinovém chlebu.

Proč česnek?

Česnek se odjakživa používá jako dezinfekce. Obsahuje ale také spoustu vitamínu C a skupiny B, z minerálů pak jód a selen. Znáte ho jako silný a účinný přírodní antioxidant i antibiotikum, který současně posiluje imunitu, pomáhá vyrovnat hladinu cholesterolu a pozitivně působí na trávení. Své až léčivé účinky, hlavně vysoký obsah sirné sloučeniny allicin, si ale zachovává hlavně při konzumaci za syrova. Tepelnou úpravou jich mnoho ztratí. Takže komu nevadí nelibý odér, vyhrává.

Proč celer?

Věděli jste, že celerové listy obsahují velkou dávku vitamínu A? A když si kromě listů dáte i bulvu celeru, dostanete do svého těla vitamín C i vitamíny ze skupiny B, z minerálních látek pak hořčík, draslík, vápník, železo, sodík i kyselinu listovou. Celer na rozdíl od česneku při tepelné úpravě obsah důležitých živin neztrácí. Navíc pomůže vaše tělo zbavit škodlivin a snížit hladinu cholesterolu i krevního tlaku, podpoří hubnutí a může být nápomocný při prevenci rakoviny žaludku.

<img  src="/https://static.ketodiet.cz/files/images/Clanky/ketodiet-pstruh-gril-celer-cesnek-citron.jpg" alt="Letní grilování! Pstruh s česnekem" />


Grilovaný sýr HALLOUMI s cuketou, lilkem a rajčaty

Jak jste si možná už všimli, naše výživová poradkyně Martina Dvořáková na svém Instagramu @ketomartina, doporučovala na grilování Halloumi Cheese. Sýr původem z Kypru má pro keto a low carb stravování naprosto skvělé nutriční hodnoty. Ve 100 g je totiž 25 g bílkovin a pouze 0,5 g sacharidů.

Jak na to?

Jednodušší už to být nemůže. Halloumi totiž nejlépe chutná jen tak na sucho ogrilovaný a na rozdíl od většiny sýrů si i při tepelné úpravě zachová svůj tvar, proto není nutné ho do ničeho balit. Naporcovaný ho tedy položte rovnou na gril a nechejte z každé strany pár minut dozlatova opéct.

Jako příloha k němu výborně ladí právě sezónní zelenina, a to cuketa, lilek nebo rajčata. Zeleninu stačí před samotným grilováním zakápnout kvalitním olivovým olejem a přidat oblíbené koření a bylinky. Vyzkoušejte tymián, rozmarýn, oregano nebo lisovaný česnek.

Proč cuketu?

Cuketa obsahuje minimum kalorií, ale zato velkou dávku minerálů, například hořčíku i sodíku, a vitamínu skupiny B. Proto se skvěle hodí do redukční diety. Z cukety neboli cukíny připravíte skvělé polévky, pomazánky, „těstoviny, placičky, jen tak ji ogrilujete nebo upečete vláčný moučník. Pozitivně působí na trávení, imunitu a díky vysokému obsahu vody pročišťuje ledviny.

Proč lilek?

Lilek nebo jinak také baklažán se právem řadí mezi superpotraviny. Je totiž nabitý vitamíny a minerály. Obsahuje betakaroten a vitamíny skupiny B pro posílení imunity a snížení hladiny cholesterolu. Z minerálů nám dodá důležitý draslík, hořčík, zinek i železo. Lilek má stejně jako cuketa nízkou kalorickou hodnotu, v těle působí protizánětlivě, posiluje imunitu a navíc pomáhá mozku odolávat stárnutí.

Proč rajče?

Rajče se dá v kuchyni využít na mnoho způsobů a zároveň je jedním z nejsilnějších antioxidantů. Díky červenému barvivu, tzv. lykopenu, „pochytá“ velké množství tzv. volných radikálů v těle. Pozitivně působí na trávení, imunitu, snižuje hladinu cholesterolu a krevního cukru. Mimo to má pozitivní účinky na pokožku, kterou pomáhá vyhlazovat. Vyzkoušejte pro jednou místo okurky na unavené oči položit plátky rajčat.

<img  src="/https://static.ketodiet.cz/files/images/Clanky/ketodiet-gril-halloumi-syr-cuketa-rajce.jpg" alt="Grilovaný sýr Halloumi s minimem sacharidů a maximem bílkovin" />


Osvěžující bomba! Letní salát s melounem, okurkou a fetou

Nejste masoví? Nevadí. Pro vás máme výtečný recept na svěží sezónní salát, po kterém se na každé grilovací párty jen zapráší. Jeho příprava navíc nezabere víc než 15 minut.

Jak na to:

Vodní meloun, salátovou okurku a sýr feta si nakrájejte na kostičky. Ve velké míse promíchejte a přihoďte natrhané lístky čerstvé máty a bazalky. Salát na závěr promíchejte s domácí zálivkou vinaigrette a je hotovo.

Na zálivku vinaigrette budete potřebovat:

  • 2 polévkové lžíce olivového oleje,
  • 2 polévkové lžíce limetkové šťávy,
  • 1 polévková lžíce medu (tu v dietním plánu vynechejte),
  • sůl a pepř podle chuti.

TIP! Pro výraznější chuť zálivky si ji připravte ještě, než začnete krájet zeleninu, aby si chutě stačily „sednout“.

Proč vodní meloun a okurku?

Kromě obsahu důležitých vitamínů a minerálů, vlákniny u melounu a bílkovin v případě okurky tvoří oba druhy zeleniny z velké části voda – u melounu je to 93 % a u okurky dokonce 96 %. Věděli jste, že právě jídla s vysokým obsahem vody vás rychleji zasytí, takže jich dokážete spořádat menší množství na posezení? Proto se skvěle hodí do diety. Osvěžujícím salátem se tedy nejen najíte, ale podpoříte i svůj pitný režim a pomůžete tak předejít dehydrataci organismu.

<img  src="/https://static.ketodiet.cz/files/images/Clanky/ketodiet-salat-meloun-okurka-mata-feta.jpg" alt="Salát s melounem, fetou, mátou a okurkou" />

 

Letní jídelníček vůbec není nuda, co říkáte? A variací zdravých salátů existuje nepočítaně. Vykouzlete si pokaždé jiný a dochuťte ho snadnými domácími dietními zálivkami.

Dobrou chuť!

Autor: Nikola Nevečeřalová

Předchozí článek: Sezónní jídelníček I: Jarní pomazánky

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Akce, novinky i slevy. Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

  • Heureka
  • Česká pošta
  • PPL
  • Visa
  • Maestro
  • Mastercard