Zelená výprodeji! Produkty v původním kabátku se slevou až 40 %Vyberte si. Jen do vyprodání zásob.

Vejce jako (nejen) velikonoční superpotravina

12. 4. 2022Tento článek vám zabere 5 min čteníredakce KetoDiet

Přemýšlíte nad tím, jak si zpestřit jídelníček během hubnutí? Snažíte se o redukci hmotnosti a nevíte, zda zařadit vejce do svého jídelníčku? Jistě vás teď potěšíme, protože vajíčka do něj zaručeně patří. Pojďme se na tuto superpotravinu podívat trošku z blízka.

Vejce je zdroj přírodních bílkovin, vitamínů a tělu prospěšných látek.

Hody, hody doprovody, dejte vejce…

Na Velikonoce máme doma všichni určitě velkou spoustu vajíček. Co s nimi? No samozřejmě si z nich uděláme něco dobrého! Ale pozor, i když jsou vejce takzvanou ,,superpotravinou”, tak i v tomto případě platí, že všeho moc škodí. Kolik tedy denně sníst vajec?

Obecně platí, že deset až dvanáct vajec týdně zdravému člověku jedině prospěje. Vejce jsou skvělým zdrojem přírodních bílkovin, vitamínů a tělu prospěšných látek.


Aby naše tělo získalo stejný příjem bílkovin, jako obsahuje jedno vejce (zhruba 6 g), museli bychom sníst asi 300 g masa.


Čím jsou vejce prospěšná pro naše zdraví?

  • Vysoký obsah kvalitních bílkovin
  • Nízký obsah sacharidů a cukru
  • Zdroj vitamínů (D, A, B, C, E i K)
  • Zdroj kyseliny listové
  • Zdroj živin a minerálů (hořčík, vápník, draslík, železo…)
  • Mimo jiné jsou vejce také lehce stravitelná
Tři největší mýty o vejcích a proč jsou vejce prospěšná pro naše zdraví i při hubnutí?

Tři největší mýty o vejcích

  • Vejce zvyšuje hladinu cholesterolu v krvi. To je jeden z největších, nyní již vyvrácených, mýtů. Pokud jste zdraví a netrpíte zvýšeným obsahem cholesterolu v krvi, není nutné se konzumace vajec bát, ba naopak. Vejce navíc obsahují i lecitin, který působí příznivě proti ukládání cholesterolu v těle.
  • Křepelčí vejce obsahují méně cholesterolu, než slepičí. Další z mýtů, který můžeme snadno vyvrátit. Křepelčí vejce mají velmi podobné složení, jako vejce slepičí. Jediným rozdílem mezi vejci je jejich velikost. Křepelčí vejce je asi 6× menší, než slepičí, takže obsah cholesterolu je nižší pouze v poměru velikosti jednoho žloutku.
  • Vejce jsou hlavním zdrojem salmonelózy. Ve velkochovech se v současné době provádí na salmonelózu pravidelné kontroly, takže její výskyt je výjimečný.
Je velký rozdíl mezi kvalitou vajec, které koupíte v supermarketu nebo u drobných chovatelů drůbeže.

Není vejce jako vejce

Kupovaná, nebo domácí? Klecový chov, volný chov nebo snad BIO? A je mezi tím vůbec nějaký rozdíl? Mnozí z vás určitě někdy přemýšleli nad tím, jestli se od sebe nějak liší vejce, které snese slepice v kleci, nebo slepice v kurníku na dvorku. Jak to tedy doopravdy je?

Bohužel ne vše, co je na oko lepší, je doopravdy kvalitnější.

  • Klecový chov je u nás již zakázán, ale je chov slepic bez klecí opravdu takový, jaký si představujeme? Čtěte dál.
  • Chov ,,bez klece” znamená, že slepice nejsou chovány v klecích, ale to je asi tak vše. Takové slepice jsou většinou v halách a budovách, aniž by vůbec někdy byla vypuštěna ven. Výhodou oproti klecím je to, že zůstávají déle aktivnější, jelikož se mohou více pohybovat, a to se pak projevuje i na kvalitě skořápky a vejce. Tento chov je u nás nejčastější.
  • Volné, neboli ,,BIO” vejce, je vejce, které snese slepice ve volném výběhu. Ten se dá ale definovat opět dvěma způsoby.
    • Chov komerční, kdy slepice sice neběhají celý den po zeleném dvoře, ale nejsou v halách. Žijí na otevřeném prostranství, kde nemají přístup k přirozené stravě. Do krmné směsi se jim míchají hormony, aby produkce vajec byla co největší. Vajíčka tak nebudou kvalitnější než ta, která jsou z chovu ,,bez klece”.
    • Malochov (BIO vejce), kdy drobní chovatelé mají několik desítek slepic na velkém travnatém dvoře s volným vstupem dovnitř a ven. Slepice tak mají přístup k přirozené stravě. Vejce z malochovů jsou ta nejkvalitnější a plná živin.
Keto velikonoční mazanec je skvělou alternativou pro mlsání přes svátky.

Jak zařadit vajíčka do jídelníčku?

Vejce jsou super multifunkční potravinou se skvělými výživovými hodnotami. Nemusíte se tedy bát je zařadit do jídelníčku i v případě, že držíte proteinovou dietu. Zařadit vejce do proteinové diety můžete již od 1. kroku, kdy do diety, mezi Ketojídla, zakomponujete 2 bílky denně jako výborný zdroj bílkovin.
Od 2. kroku dietního plánu už si můžete dopřát 2 celá vajíčka. Ta vám nahradí jedno proteinové jídlo denně, nebo s nimi můžete vylepšit i jedno Ketojídlo. Nezapomeňte v tomto případě na to, si jídlo správně rozdělit tak, aby vám omylem nevznikly dvě plnohodnotné porce.

TIP!

Vyzkoušejte naše recepty (nejen) z vajíček!

  • Pokud máte rádi slané, doporučujeme vám vyzkoušet vaječné muffiny s cuketou, které si určitě zamilujete.
  • Na Velikonoce by na stole neměla chybět ani tradiční nadýchaná velikonoční nádivka.
  • Jako velikonoční tip vám nabízíme vajíčkovou pomazánku, která se skvěle hodí na chlebíčky. Místo veky ale raději použijte náš velmi oblíbení proteinový chlebík, který následně můžete ozdobit ředkvičkou, salátem, rukolou, nebo pažitkou. A dobrota je na světě!
  • Vajíčka jsou nepostradatelnou ingrediencí i při pečení, takže pokud se letos na Velikonoce chystáte péct, určitě byste neměli zapomenout na našeho favorita, kterým je poctivý velikonoční mazanec, na kterém si můžete pochutnat již od 2. kroku dietního plánu!
  • Pro odlehčení si můžete připravit jarní zeleninový salát, který se skvěle hodí na odpolední svačinku nebo lehkou večeři.
skupina autorů redakce KetoDiet

Autor

redakce KetoDiet
Profil autora

Píšeme pro vás o nových produktech, o nejrůznějších akcích, o vašich proměnách nebo třeba o tom, jak vařit zdravě bez zbytečného cukru.

Přihlaste se k newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-⁠mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů