Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Jojo-efekt způsobuje jediná chyba. Děláte ji také?

Hurá! Zhubla jsem pěkných pár kilogramů a cítím se prostě skvěle. Pohled do zrcadla pro mě konečně přestává být utrpením. A protože jsem to zvládla, oslavím to tím luxusním čokoládovým dortíkem se šlehačkou, po kterém už pár dní mlsně pokukuji za výlohou své oblíbené kavárny. A co by to bylo za dort bez latéčka? Pro jednou se snad nic nestane, ne? Není vám to trochu povědomé? Bohužel i takhle jednoduše se zadělává na jojo-efekt. A ten bývá strašákem téměř každého, komu se podaří zhubnout. Pokud se s jojo-efektem chcete jednou provždy rozloučit, čtěte dál.

Jednou nahoře, podruhé dole. Konec s výkyvy hmotnosti

Možná si připadáte trochu jako na houpačce, ze které prostě nemůžete vystoupit. Jestli už vám z toho jde hlava kolem, je čas dát jojo-efektu sbohem. Často se stává, že po redukci hmotnosti přiberete ještě více kilogramů, než se vám podařilo s dietou shodit, a to vám opravdu na sebevědomí nepřidá.

Co je to jojo-efekt?

Jedná se o opakované zvýšení hmotnosti, které přichází většinou po cílené redukci (po skončení diety).

Přepnutí na úsporný režim a kilogramy se vrací

Největší chybou, která jojo-efekt způsobuje, je okamžitý návrat k nezdravým stravovacím návykům nebo nedostatečné výživě. Často se bohužel stává, že si po skončení diety nejste jistí, co a hlavně kolik byste toho měli za den sníst. Bojíte se, abyste nejedli moc, takže začnete jíst málo nebo nepravidelně. Dostáváte se pak do stavu, kdy už máte opravdu velký hlad, což je většinou způsobeno tím, že se přes den nezastavíte (nestihnete se najíst) a večer vyjíte celou ledničku.

Vaše tělo se pak z obavy, že ho necháte opět hladovět, přepíná na tzv. úsporný režim zpomalí svůj metabolismus (sníží se hodnota bazálního metabolismu) a začne si tuky ukládat na horší časy. Vy máte ale – trochu předčasnou – radost, protože nejspíš hubnete dál. Ale kromě tuků teď ztrácíte i aktivní svalovou hmotu. Problém vyjde najevo (začnete tloustnout) většinou ve chvíli, kdy si myslíte, že už se nemusíte “hlídat”, protože jste zhubli dost. Tělo si totiž s větším přísunem energie nebude umět poradit a začne si tvořit další tukové zásoby – tím pádem po redukční dietě přiberete ještě víc, než jste při ní zhubli. A pozor, teď už navíc přibíráte pouze a jenom tuky.

jojo efekt-ketodiet

Rychlé hubnutí jojo-efekt nezpůsobí

Za častého viníka jojo-efektu bývá mylně označováno tzv. rychlé hubnutí. To je, jak už sami nyní víte, nesmysl. Pokud se vám podaří zhubnout rychle a pak začnete pozvolna z redukčního (dietního) jídelníčku přecházet na ten racionální (zdravý), jojo-efektu můžete úspěšně předejít.

Pokud držíte třeba právě proteinovou dietu, máte pevně stanovený dietní plán. Jakmile vám tento nastavený dietní plán skončí, pozvolna pokračujte v pravidelném jídelníčku a také s postupným navyšováním sacharidů a celkového energetického příjmu. A nepanikařte, protože tady většinou nastává bod zlomu. Buď si svou novou štíhlejší postavu udržíte, nebo se vám shozené kilogramy vrátí zpět.

Krátkodobá dieta vám může pomoct metabolismus krásně nastartovat. Díky ní nejen zhubnete, ale své tělo také detoxikujete. O svém jídelníčku a celkově i o životním stylu navíc začnete smýšlet trochu jinak. I proto může být velmi přínosné po skončení diety navštívit zkušeného výživového poradce a svůj další postup s ním zkonzultovat. Můžete si také nechat připravit racionální jídelníček na míru, když si na jeho skladbu zatím netroufáte sami. Pokud totiž přechod na zdravý jídelníček zvládnete, máte velkou šanci si svou novou hmotnost jednou provždy udržet.

Jak zhubnout a znovu už nepřibrat?cviceni-jojo-efekt-ketodiet

1.   Vytyčte si cíl a splňte ho

Přestaňte si sebe jako štíhlejší jenom představovat a pusťte se do toho. Vytyčte si jasné cíle a ty si poctivě zapište, ať je máte stále na očích. Můžete si zkusit vytvořit svůj vlastní plán – třeba si nakreslit cestu za štíhlou linií = kolik kilogramů shodíte, které partie zpevníte, jak často se budete hýbat a který sport nebo cvičení konečně vyzkoušíte.

2.   Poučte se ze svých chyb

Pokud už máte pár (neúspěšných) pokusů o zhubnutí za sebou, možná tušíte, co na vaše tělo platí a co vám naopak nesvědčí. Zkuste zapátrat v paměti. Co mohlo minule způsobit to, že jste začali znovu přibírat? Už víte, kde je vaše slabé místo?

3.   Změňte své stravovací návyky nadobro

To nejdůležitější na závěr. Po skončení diety je načase své původní stravovací návyky přehodnotit, a to jednou provždy. Neměli byste spoléhat na to, že liposukce, spalovače tuků nebo nějaké jiné pilulky na hubnutí vás před jojo-efektem zachrání. Ty můžou být maximálně podpůrným doplňkem vašeho snažení. Nesledujte úpěnlivě ručičku na váze, ale všímejte si postupně mizejících centimetrů v pase nebo přes boky. Zdravá strava a pravidelný pohyb jsou základem vašeho nového životního stylu. A právě díky nim se své nové štíhlejší postavy, nemusíte už nikdy vzdát.

Držíme vám na cestě za štíhlou linií palce!

Autor: Nikola Nevečeřalová

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Akce, novinky i slevy. Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

  • Heureka
  • Česká pošta
  • PPL
  • Visa
  • Maestro
  • Mastercard