Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci
  • 10% SLEVA na VÝHODNÉ BALÍČKY. Odstartujte svůj dietní plán s kufříky proteinových jídel co nejdříve. Sleva platí v našem e-shopu jen do 31. 8. 2019.

Muži hubnou snáz než ženy! Ale proč je jejich nadváha nebezpečnější?

Bohužel se nejedná o aprílový žert. Je to holý fakt. „Vím, že teď ženy nepotěším, ale muži opravdu hubnou snadněji než ženy“, potvrzuje výživová poradkyně Martina Dvořáková velkou nespravedlnost, se kterou se ale my ženy umíme jednoduše vyrovnat. Muže totiž nadváha až obezita dokáže potrápit daleko hůř než nás. Proč by měli být muži ke kilogramům navíc obezřetnější než ženy a v čem by se měl jídelníček na hubnutí z hlediska rozdílného pohlaví lišit? To vše se dnes dozvíte.

Proč jde mužům hubnutí lépe než ženám?

Znáte to všichni. Rozhodnete se začít hubnout a přejete si, aby byly výsledky vidět nejlépe ihned. Hubnutí však ovlivňuje mnoho faktorů – věk, genetické dispozice, dietní historie a právě také pohlaví. Jaký je rozdíl mezi hubnutím žen a mužů a proč jdou nadbytečné kilogramy mužům dolů snáz? Viníkem je rozdílné složení těla. Zatímco mužské tělo má více svalové hmoty, ženské tělo má více hmoty tukové. Tato odlišnost existuje proto, aby ženský hormonální systém fungoval tak, jak má. Konkrétně menstruační cyklus a tedy i možná reprodukce potřebuje ke svému správnému fungování dostatek tukové tkáně. „Ženský a mužský metabolismus kvůli rozdílům ve složení těla funguje odlišně. Obecně platí, že muži jsou přirozeně nastaveni tak, že spálí přijaté kalorie rychleji než ženy, protože mají více svalové hmoty, ve které se kalorie pálí,“ vysvětluje výživová poradkyně Martina Dvořáková.

Nadváha je pro muže nebezpečnější

Podíl tuku v ženském a mužském těle není jediným rozdílem. I jejich hormony jsou odlišné. Mužský testosteron podporuje ukládání tuku v oblasti břicha, zatímco ženský estrogen a progesteron podporuje hromadění tuku na bocích, stehnech a zadečku. Z toho plyne, že ženská obezita není pro naše zdraví tolik nebezpečná, jako nadbytek tuku u mužů. Tuk, který se pánské populaci usazuje v oblasti břicha a vnitřních orgánů, totiž komplikuje jejich funkci. Má tak vliv na možný vznik kardiovaskulárních onemocnění včetně infarktu. Proto by se měli mít muži, kterým stoupá ručička na váze na pozoru.

ZHUBNOUT! Jeden cíl, dva rozdílné přístupy

Přes to, že se mužům hubne snáz, jsou na tom s nadváhou až obezitou podle studie Česko v datech hůř než ženy. Proč tomu tak je? „Řekla bych, že je to tím, že muži většinou nekladou takový důraz na fyzickou krásu jako my ženy. Jinak řečeno, nechtějí se celý život omezovat, jsou větší požitkáři a pár kilo navíc až tak moc neřeší,“ domnívá se Martina Dvořáková. Zcela odlišná situace ale nastane, když začne nadváha mužům ohrožovat zdraví, a to nejčastěji ve chvíli, kdy jim lékař zjistí vysoký tlak, cholesterol, nebo dokonce zvýšenou hladinu cukru v krvi a doporučí jim se kilogramů navíc zbavit. „Když se muž rozhodne zhubnout, přistupuje ke svému rozhodnutí daleko zodpovědněji než žena. Je důslednější a vytrvalejší“, doplňuje Martina Dvořáková, mezi jejíž klienty patří jak ženy, tak muži, a to i z řad celebrit. Muži tedy většinou nehubnou, aby se líbili sami sobě, na to jsme specialistky my ženy. Nezkouší ani různé typy diet, málokterý muž se řadí mezi tzv. věčné dietáře. Když jednou hubnou, tak se do toho pořádně obují. V každém případě vám ale nesmí chybět ta správná motivace, bez ní by žádné hubnutí svého cíle nedosáhlo.

TIP! Našli jste motivaci k hubnutí, která na vás platí, ale chybí vám pevná vůle?
Natrénujte ji podle jednoho z našich předchozích článků.

Jídelníček na hubnutí pro ženy a muže. V čem se liší?

Jelikož se složení těla žen a mužů liší, měl by se lišit i jejich jídelníček, když se snaží zhubnout? Pokud se rozhodnete pro přechod na běžný zdravý jídelníček, ze kterého vynecháte nezdravé potraviny (smažená jídla, sladkosti a slazené nápoje, průmyslově zpracované potraviny atd.), bude záležet především na vašem individuálním bazálním metabolismu. Ten si můžete nechat u zkušeného výživového poradce změřit na bioimpedančním přístroji (např. InBody či Tanita) nebo si jeho přibližnou výši vypočítat podle některého z dostupných vzorců, např. Harris-Benedictova vzorce. „Od výše bazálního metabolismu se odvíjí množství živin, které potřebujeme pro správné fungování našeho organismu. Zajímat nás ale bude také výška, hmotnost, věk a samozřejmě i fyzická aktivita. Čím větší je váš energetický výdej, tím vyšší musí být i příjem,“ vysvětluje Martina Dvořáková. Je tedy logické, že v tomto uspořádání jídelníčku by muži měli sníst více než ženy, ale skladba jídelníčku se příliš měnit nemusí.

Proteinová jablečná kaše KetoDietV proteinové dietě to funguje jinak. Pro nastartování ketózy je zásadní snížení sacharidů v jídelníčku. Nemusíte tak složitě počítat denní příjem kalorií, protože si vaše tělo v ketóze vytváří energii z vlastních tukových zásob. Proto může být v počátku hubnutí jídelníček žen i mužů velmi podobný. Pokud je ale muž fyzicky aktivní, ať už má náročné zaměstnání nebo pravidelný pohyb, může přidat jedno proteinové jídlo denně navíc, aby lépe ochránil svou svalovou hmotu a ztrácel tak pouze své tukové polštáře.

Jediným drobným rozdílem při hubnutí žen a mužů v proteinové dietě může být v množství sacharidů, které sníží v jídelníčku, aby se do ketózy snáze dostali. Žena by měla na startu diety udržet sacharidy pod 30 g denně, mužům většinou stačí, když jim sacharidy klesnou pod 50 g. Právě z tohoto důvodu si mohou muži dopřát i v dietním plánu více tzv. „sladkých variant“ – proteinové tyčinky, proteinové kaše, proteinové croissanty nebo rajčatovou polévku. V rámci jednoho dne si ale vždy dejte maximálně jedno z uvedených jídel.

Jak je to s rozdílem v běžném zdravém jídelníčku po dietě?

I tady platí, že skladba vyváženého jídelníčku může být pro ženu i muže stejná, přece nebudete pro partnera vymýšlet jiný oběd než pro sebe? Rozdíl je tak opět pouze v množství jídla. Muž si může dopřát o něco větší porce, protože již zmiňovaný bazální metabolismus – tedy potřebu energie pro správné fungování vlastního těla – má s největší pravděpodobností vyšší.

Jiné pohlaví, jiný druh pohybu?

S dietním i zdravým jídelníčkem úzce souvisí také pravidelný pohyb, bez kterého by zdravý životní styl nebyl kompletní. Existuje vůbec nějaké rozdělení fyzických aktivit, ze kterého je patrné, zda a co se víc hodí pro ženy a které sporty naopak pro muže?

Výživová poradkyně Martina Dvořáková říká, že vhodný sport je velmi individuální záležitostí. Setkala se jak s ženami, které si libují ve zdvihání stokilových činek, tak s muži, kteří rádi cvičí pilates nebo jógu. Z toho plyne jediné. Měli byste si najít takovou fyzickou aktivitu, která vám bude přinášet radost a u které vydržíte dlouhodobě. Ideální je samozřejmě kombinovat více druhů pohybu, aby tělo dostávalo stále nové impulzy a cvičení se pro něj nestalo obyčejnou rutinou.

Není právě teď čas obout tenisky a trochu se protáhnout?

Autor: Nikola Nevečeřalová

Fotografie: KetoDiet

 

Předchozí článek: Trénink pro zdravá záda, který zvládnete i doma v obýváku

 

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Ozvěte se nám a my vám poradíme jak zhubnout.

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů