Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

10 největších mýtů o ketodietě. Věřili jste jim také?

Příliš bílkovin, složité skládání jídelníčku nebo hlad? Tyto a spousta dalších mýtů týkajících se oblíbené a hlavně fungující ketodiety kolují internetem. Kterým z nich jste uvěřili také? Pojďme zjistit, jak to s nimi doopravdy je.

Ketodieta nebo také bílkovinová, ketonová či proteinová dieta je oblíbeným a léty prověřeným způsobem shazování nechtěných kilogramů. S ketodietou nejenže zhubnete, ale změníte i svůj pohled na zdravé stravování. Naučíte se jíst pravidelně, připravovat si zdravá a chutná jídla se spoustou zeleniny, pít dostatek obyčejné vody, ale také se začnete konečně hýbat. A na sport se budete dokonce těšit! Dohromady tak jednoduše odstartujete svůj nový zdravější životní styl.

Když ale doma, v kanceláři nebo na kávě s kamarádkami zmíníte, že se chystáte pustit do ketodiety, můžete se stát terčem nejapných až hanlivých poznámek, které vás chtě nechtě „nahlodají“. Jaké omyly jsou těmi nejčastějšími?

1. Budete mít hlad

Ruku na srdce. Kolikrát denně nyní jíte? Při ketodietě vás čeká porce kvalitních bílkovin spolu se zeleninou a zdravými tuky hned 5x denně. Bílkoviny vás skvěle zasytí, ochrání svaly a ketóza, do které se vaše tělo po 2 až 4 dnech po změně jídelníčku přepne, zajistí, že začnete energii čerpat z vašich uložených tukových zásob. Nebudete se tedy cítit hladoví, ale naopak svěží a plní elánu.

Pokud máte při dietě hlad, je možné, že nemáte dostatek tukových zásob, a proto vaše tělo nemůže čerpat energii z uložených tuků. Ketodieta pak není tím správným způsobem pro redukci vašich pár kil navíc. Zkuste se držet zásad zdravého stravování – jezte pravidelně, vynechejte sladkosti včetně limonád a bílé pečivo, snižte porce příloh s vysokým obsahem sacharidů, jako jsou těstoviny nebo rýže, a dbejte na dostatek bílkovin. Jak snadno do jídelníčku bílkoviny dostat? Nahraďte dvě běžná jídla denně třeba proteinovými drinky. A když přidáte navíc i pravidelný pohyb, brzy budete se svou postavou zase spokojení.

2. Váš jídelníček bude nuda

Bojíte se, že budete při ketodietě jíst stále to samé dokola? Ale vůbec ne. Váš jídelníček se bude skládat ze sladkých i slaných proteinových jídel a nápojů, jako jsou proteinové smoothie, snídaňové kaše, polévky, omelety, palačinky, těstoviny nebo pudinky, ale dopřejete si i maso, ryby, mléčné výrobky, jako jsou sýry, tvaroh či řecký jogurt, spoustu zeleniny, ovoce a přidáte i zdravé tuky – oříšky, semínka, oleje nebo avokádo. A to vše v nejrůznějších příchutích a kulinárních úpravách. Využít můžete i inspiraci v podobě zdravých receptů, které jsme pro vás připravili.

 
TIP na sladké bez výčitek!

Vyzkoušejte jeden ze skvělých a raz dva hotových lowcarb proteinových dezertů.

3. Poskládat si správně jídelníček je příliš složité 

Mysleli jste si, že přichystat si, nakoupit a ještě k tomu poskládat potraviny tak, abyste se dostali do kýžené ketózy, je nad vaše síly? Přesné množství sacharidů, bílkovin a tuků si ale sami počítat nemusíte. Stačí, když si vyberete jeden z dietních, a navíc i cenově výhodných balíčků, které naše zkušené výživové poradkyně poskládaly tak, aby se vám hezky hublo. Těšte se na pestrý jídelníček i na přehlednou brožuru, která vás celým vaším dietním plánem provede. A pokud by vám náhodou chyběla názorná ukázka denního menu, nechte se inspirovat vzorovými jídelníčky, které zdarma stáhnete ve věrnostním klubu Moje KetoDiet.

 
Nevíte, který dietní plán zvolit?

Nechte rozhodnout chytrou BMI kalkulačku.

4. Budete jíst přemíru bílkovin

Víte, kolik bílkovin denně byste měli sníst, aniž byste drželi proteinovou dietu? Je to 1 až 1,3 g bílkovin na 1 kg ideální hmotnosti. Pokud se navíc často hýbete nebo je vám více než 50 let, norma se zvyšuje dokonce na 1,5 g bílkovin / 1 kg. V ketodietě se dostanete přibližně na 90 g bílkovin denně, což pro vás pravděpodobně znamená, že bílkoviny navýšíte v jídelníčku jen nepatrně. Bílkovin byste jedli moc v případě, že byste se dostali na množství 3 g / kg. Na tyto hodnoty se dostávají maximálně profesionální kulturisté.

5. Poškodíte si játra a ledviny

Pokud potřebujeme zhubnout není ketodieta pro naše tělo výrazně větší zátěží než jiný způsob hubnutí. „Jedná se o krátkodobou záležitost, která naše játra či ledviny nezatíží víc než dlouhodobá nadváha či obezita. Ta podle mého názoru představuje daleko vyšší zdravotní riziko,“ upozorňuje hlavní výživová poradkyně KetoDiet Martina Dvořáková, která se zdravému stravování věnuje již více než 15 let. Vaše orgány vám tak budou vděčné, když se nadváhy zbavíte jednou provždy.

Než se ale do ketodiety pustíte, měli byste být zdraví. Proto si skočte k praktickému lékaři na preventivní prohlídku, pokud jste ji v posledních dvou letech neabsolvovali. Důležité je také nepotýkat se s žádnou z kontraindikací. Ketodietu nedoporučujeme držet například těhotným a kojícím maminkám, nebo lidem léčícím se s cukrovkou I. typu či s problémy s vnitřními orgány.

6. Postihne vás sacharidová chřipka

Každý začátek bývá složitý a nese sebou změny, ať už se jedná o nový jídelníček, nebo první výběh. Proto se možná domníváte, že start diety pro vás bude peklo. O ketodietě se totiž traduje, že vás čeká únava, hlad, bolesti hlavy či zácpa. Jinak řečeno, že vás dostane sacharidová chřipka. Tyto stavy se opravdu mohou objevit, ale také nemusí. Každé hubnutí probíhá jinak a pokud se k vám některý z příznaků dostaví, nemějte obavu. Jedná se o přirozenou reakci vašeho těla na snížení sacharidů v jídelníčku, která bude trvat maximálně pár dní. S nástupem ketózy, kdy si váš organismus jako primární zdroj energie místo sacharidů vybere tuky, pak odezní.

 
Jak s případnými příznaky sacharidové chřipky zatočit?

Přečtěte si naše tipy.

7. Čeká vás jojo efekt

O tom, zda se po úspěšném zhubnutí dostaví nechtěný jojo efekt, rozhodnete pouze vy sami. Po každé dietě může tento obávaný jev nastat, ale dá se mu jednoduše předejít. Stačí, když se po ukončení hubnutí nevrátíte ke svému původnímu jídelníčku. Byla by přece jen škoda zahodit štíhlejší postavu a s ní i nově nabytý zdravý stravovací režim, na který jste si konečně zvykli. V KetoDiet dietních plánech vás navíc čekají 3 po sobě jdoucí stejně dlouhé kroky, díky kterým se postupně vrátíte k běžnému vyváženému zdravému jídelníčku, což nás přivádí k dalšímu mýtu.

8. Je to napořád

Spousta lidí si myslí, že když se jednou pustí do diety, už s ní nesmí nikdy přestat. Tak to ale není. Není ani pravdou, že se po ketodietě už nebudete moct vrátit k sacharidům. Při poctivém projití všech 3 kroků proteinové diety se totiž pozvolna vracíte ke zdravému jídelníčku včetně sacharidů. Důležité je ale vědět, po kterých sáhnout. Vybírat byste si měli ty komplexní, které najdete v celozrnném pečivu, ovesných vločkách, bramborách nebo luštěninách. Naopak vyhnout byste se měli jednoduchým a skrytým cukrům, které na vás číhají ve sladkostech, trvanlivých potravinách včetně polotovarů nebo ve sladkém pečivu. 

Jídelníček s omezeným množstvím sacharidů vám vyhovuje? Pak můžete po ketodietě přejít k tzv. LCHF (Low Carb High Fat) stylu stravování, kdy zůstanete u optimálního množství bílkovin a navýšíte ve svém jídelníčku tuky.

9. Po jednom přešlapu musíte začít znovu

Nejen při ketodietě, ale i v životě platí, že po jednom přešlapu není vše ztraceno. Proto si jednorázové uklouznutí, nebo chcete-li zhřešení, nevyčítejte a nezahazujte úsilí, které jste doposud na cestě za štíhlejší postavou vynaložili. Bez výčitek a s úsměvem na rtech pokračujte dál

Pozor si ale dejte na záludnou následnou reakci „když už, tak už“, která často po přehmatu následuje. V praxi vypadá tak, že si řeknete: „Když už jsem si dala jeden čtvereček čokolády, tak ji můžu sníst celou“. Tím byste si své snažení opravdu pokazit mohli.

10. Zhubnete stejně jako vaše kamarádka

Že vaše kolegyně zhubla úžasných 20 kilogramů? To je skvělé a přejte jí to! Vy sami se však na její úspěch, pokud ho nevyrovnáte, neupínejte. Každý člověk hubne jinak. Záleží na mnoha faktorech, jako jsou věk, pohlaví, dietní minulost, zdravotní stav, skladba těla, výše nadváhy a předně taky na psychickém rozpoložení. Radujte se z každého kila, z každého centimetru. Pozitivní přístup je totiž polovina úspěchu.

Chybí vám podpora a motivace? Přidejte se k naší uzavřené facebookové skupině, kde to žije. Jedinou podmínkou pro vstup mezi ostatní bojovníky s kily navíc je být členem věrnostního klubu Moje KetoDiet.

 

Autor: Nikola Nevečeřalová

Fotografie: KetoDiet, Depositphotos

 

Předchozí článek: Vláknina podpoří nejen vaše hubnutí. Vše, co o ní potřebujete vědět

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Ozvěte se nám a my vám poradíme jak zhubnout.

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů