🥐 Sleva 15 % na kategorii pečiva, tyčinek a dezertů.* Kód: 15PECIVO24 🍫 Neprošvihněte čokoládový výprodej až 50 %. Jen do neděle.

Čím méně sacharidů, tím rychlejší úbytek tuku. Anebo ne?

28. 2. 2023Tento článek vám zabere 3 min čteníJiří Skála, Tereza Břízová

Tímhle tématem se dostáváme tak trochu na tenký led. Jsme přece dieta založená na nízkém příjmu sacharidů a vaše příběhy jsou důkazem, že tenhle princip funguje. Jenže množství sacharidů je jen jedním z kousků skládačky. Aby bylo hubnutí účinné a bezpečné, musíme vzít v potaz i další parametry. Nutriční specialista Jiří Skála vysvětlí, které to jsou.

Proteinové tyčinky KetoDiet jsou bez zbytečných sacharidů

Jirko, jakou funkci mají v naší stravě sacharidy?

Těch funkcí je mnoho. Řekneme si alespoň tři: 

  • Sacharidy jsou pro nás základním pohotovým zdrojem energie. Jednoduše řečeno – sacharidy se v těle štěpí na glukózu, která „pohání” většinu buněk v našem těle.  
  • Jsou také energetickou zásobou v organismu, a to zejména ve formě jaterního a svalového glykogenu. Jedná se v podstatě o bezprostřední a rychle využitelné „palivo”, které využívají naše svaly v prvních minutách pohybové aktivity. 
  • Do třetice je potřeba zmínit i strukturální funkci. Spolu s bílkovinami tvoří základní složku chrupavek a kloubů
Rychlé cukry najdete převážně v cukrovinkách, sušenkách, ale i ve slazených limonádách.

Jakým sacharidům bychom se měli vyhýbat a v čem je najdeme?

Vyvarovat bychom se měli tzv. „rychlých cukrů”, převážně nazývaných jako monosacharidy. Tyto cukry se lehce tráví a velmi rychle vstřebávají. To má za následek rychlý nárůst hladiny glukózy. Na to reaguje inzulin – hormon, který reguluje hladinu cukru v krvi. Nadbytek cukru v krvi je za pomoci inzulinu ukládán jako zásobárna energie ve formě tukové tkáně, a tak vzniká nadváha. 

Jednoduché cukry najdeme převážně v:

  • cukrovinkách,
  • sušenkách,
  • sladkých jídlech,
  • ale také ve slazených limonádách (kolových nápojích apod.), ovocných džusech aj.

Sladkosti nemusíte nutně zatracovat. Vybírejte ale takové, ve kterých na vás nečíhá hromada cukru. Zkuste třeba některou z našich proteinových tyčinek.

Na proteinové tyčinky

Proč mezi množstvím sacharidů a rychlostí úbytku tuku není vždy přímá úměra?

Hlavním předpokladem redukce tuku je kalorický deficit a energetická bilance. I když budeme ve stravě přijímat minimum sacharidů, ale náš celkový denní energetický příjem bude vyšší než výdej, tak zkrátka hubnout nebudeme. Příjem sacharidů i ostatních makroživin (bílkovin a tuků) bychom měli individualizovat podle celkových energetických potřeb a náročnosti životního stylu každého z nás.

Zajímá vás, jaké je složení vašeho těla?

Objednejte se na analýzu těla u výživového poradce. Na téhle stránce najdete vše podstatné o měření InBody

Lze ověřit, jaká proteinová dieta na našem trhu je nejúčinnější?

Záleží na tom, s čím do změny stravování jdete. Pokud chcete jenom rychle zhubnout (bez dlouhodobého cíle), je v podstatě jedno, po které proteinové dietě sáhnete. Základní princip je u všech velmi podobný. Pokud z toho ale chcete „vymáčknout” víc a změnit svůj životní styl, pak rozdíly existují. Vidím je například: 

  • ve službě, kterou jednotlivé diety poskytují z dlouhodobého hlediska,
  • v edukaci svých klientů,
  • v tom, jakou nabízejí kvalitu v oblasti výživového poradenství,
  • v tom, jak přistupují k pohybovým aktivitám a dalším věcem, které se změnou životního stylu souvisejí,
  • a také v tom, jaká řešení nabízejí svým klientům po ukončení diety (v souvislosti s jojo efektem atd.).

„Pokud někdo slibuje rychlé výsledky bez námahy, je to většinou slepá ulička.”

 

Foto: KetoDiet, Unsplash

Tenhle článek stojí za sdílení!

Jiří Skála výživový poradce a produktový specialista KetoDiet

Výživový poradce a kondiční trenér v jedné osobě. Zodpovědně rozšiřuje náš sortiment o nové produkty a píše články z oblasti zdravého životního stylu.

Tereza Břízová copywriter KetoDiet

Jako správný copywriter zásobuje náš blog novinkami ze světa proteinové diety, rozhovory o hubnutí a články z oblasti aktivního životního stylu.

Náš tip:

Možná se nechcete pouštět do proteinové diety, ale rádi byste se ve svém jídelníčku omezili sacharidy. Sepsali jsme pro vás seznam 14 nejlepších low carb potravin.
Seznam low carb potravin

Protein rovnou do e-⁠mailu

Recepty, novinky a tajné akce.

Nebojte, žádný spam a všeho s mírou.

Odesláním e-⁠mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů