Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Emocionální jedlíci: Nepatříte k nim? Naučte se zvládat emoční hlad

Přejíte se čokoládou, když jste ve stresu? U televize sníte bezmyšlenkovitě balíček chipsů nebo přijdete unavení z práce a spořádáte celý nanukový dort? Hledáte útěchu v jídle a jíte i tehdy, když nemáte hlad? Pak patříte k takzvaným emocionálním jedlíkům a emoční hlad je váš hlavní problém. Nedivte se, že se vám nedaří zhubnout. Poradíme vám, jak s tím bojovat.

Emoční jedení je odpověď na naše emoce. A za nezdravými stravovacími návyky a přejídáním stojí velmi často právě emoce, které si ani nemusíme uvědomovat. V případě emočního hladu se výběr jídla zakládá částečně na tom, jak se cítíte v konkrétní chvíli, kdy se rozhodujete, jestli, co a kolik toho sníte. Pokud jíte „chytře“, pak si uvědomujete svoje pocity a můžete snáze ovlivnit to, co skutečně sníte.

Signály, podle kterých emoční hlad poznáte

  • Nevzpomínáte si, kdy jste naposledy skutečně cítili fyzicky hlad. Jíte tehdy, když vás posedne touha, v břiše vám nekručí a mnohdy si ani nevzpomenete, kdy jste naposledy jedli z hladu.
  • Vaše první myšlenka směřuje k jídlu, a to v jakékoli situaci. Prožíváte konflikt, zklamání, cokoli negativního či pozitivního, vaše první myšlenka zní „Kde je jídlo?“ Pokud jíte kdykoli, kdy zažíváte nějaké nepříjemné emoce, anebo se chcete psychicky lépe cítit, jste emocionální jedlík. Je zapotřebí najít jiné způsoby, jak „nakrmit“ svoje pocity.
  • Když jste plní, cítíte úzkost. Jestliže jíte nepřetržitě, a to i před spaním, protože se bojíte, že budete mít hlad, jste emoční jedlík.
  • Jídlo považujete za nejdůležitější aktivitu ve vašem životě. Patří jídlo na první místě vašeho žebříčku nejmilejších činností? Pak nejíte z důvodu fyzického hladu, ale emočního. Velmi často to mívají lidé s nadváhou nebo obezitou, kteří v minulosti svoje bolesti kompenzovali jídlem. Tady platí, pokud se vám nepodaří s tím něco udělat, nemůžete zhubnout.
  • Nikdy nevydržíte s dietním plánem. Pokud jste už mnohokrát začínali s nějakou dietou, ale nikdy jste ji nevydrželi, pak jste pravděpodobně nikdy pořádně nevyléčili kořeny emočního jedení.
  • Cítíte naléhavou potřebu jíst hned teď. Nechcete čekat na potom. Svoji emoční bolest potřebujete zmírnit okamžitě, a to pomocí jídla.
  • Jíte automaticky, bezmyšlenkovitě a nepřestáváte, ani když jste plní. Emoční přejídání vychází z toho, že chcete překrýt nějakou bolest, chcete otupit emoce, které vás trápí, a tak vám je fuk, že si přidáváte a že vás pak bolí třeba břicho. Trpíte pocitem viny, že jste se zase přejedli a vyčítáte si to. Slibujete si, že příště už to neuděláte.

Jak se vymanit z emočního jedení

Důležité je, abyste si nevyčítali, že máte slabou vůli. Bohužel, emoční hlad jde mimo vaši vůli. Stokrát si můžete říct ne, a stejně to nezvládnete. Ovšem i s emočním hladem se dá něco dělat, ale bez trpělivosti to nepůjde. Zkuste tento trik, díky němuž by se vám to mohlo podařit.

Pravidlo vědomé pauzy

Tahle pauza vytváří mezeru mezi impulzem k jídlu a jedením. Uvědomte si moment rozhodnutí. Nalaďte se na to, co cítíte, a na intenzitu hladu. Snažte se uklidnit, abyste se dokázali rozhodnout s jasnou myslí. Tím, že si dopřejete přestávku, přechytračíte vaše tělo, takže si bude myslet, že jste v pohodě. Záměrně ho zpomalíte, což vám umožní rozhodnout se správně. Tohle pravidlo využijte vždy, když se chystáte jíst, když přemýšlíte o přidání, když se snažíte určit svoje pocity. 

A jak konkrétně na to? 

Na chvíli se zastavte a dopřejte si aspoň deset sekund, než si začnete uvědomovat svoje pocity. Pochopte je, popište několika slovy, CO cítíte (smutek, vztek, radost…), pak poslechněte svoje tělo. Jak reaguje? Potíte se? Máte zaťaté pěsti nebo rychle dýcháte? Říkejte si: Přejde to, Přežiju to, Hlavně klid a tak podobně. Setrvejte v okamžiku a pomalu dýchejte nosem, opakujte asi 10x. Teprve pak se rozhodněte. Dejte sami sobě na výběr, zda sníte menší porci, nebo si ji vůbec nedáte, nebo sníte jen jedno sousto, případně si dopřejte alternativy v podobě procházky nebo meditace.

Náš tip

Tohle můžete zkusit navíc…

  • Odejděte do jiné místnosti nebo z bytu, hlavně nebuďte v blízkosti ledničky.
  • Máte chutě? Vezměte si žvýkačku nebo si vyčistěte zuby. Tím zmírníte emočně podmíněnou chuť jíst. Nebo se napijte, ne nadarmo se říká, že hlad je převlečená žízeň.
  • Zkuste si vybírat potraviny s vysokým obsahem proteinů, protože bílkoviny více zasytí než sacharidy, tudíž toho ani v případě emočního jedení tolik nesníte. Sáhnout můžete i po hned hotových proteinových jídlech, která mějte po ruce, když vás přepadne „vlčí hlad“.

 

Autor: Aši

Fotografie: Depositphotos, KetoDiet

 

Předchozí článek: Kritická období ženy. Kdy nejčastěji přibírají na váze a proč?

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Ozvěte se nám a my vám poradíme jak zhubnout.

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů