Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Jak nepřibrat, když pracujete na směny? Zkuste tipy výživové poradkyně

Někteří mají pro hubnutí a udržování štíhlé linie ideální podmínky. Dostatek času na vaření i na pohyb. Jak se ale zdravě a vyváženě stravovat, když pracujete nepravidelně nebo dokonce na směny? Nastal čas, abyste svůj pracovní zápřah přestali vidět jako překážku. Jak si naplánovat jídelníček při nepravidelné pracovní době, abyste nepřibírali nebo aby šla nechtěná kila dokonce dolů, vám poradí zkušená výživová poradkyně Martina Dvořáková.

Věděli jste, že je důležité začít každý den snídaní, které předchází kvalitní spánek, abyste své tělo správně nastartovali?

Nemusím nijak zvlášť zdůrazňovat, že práce na směny představuje pro naše tělo jistou zátěž. S přibývajícími roky se navíc zvyšuje riziko nadváhy nebo zdravotních problémů spojených právě se špatně poskládaným jídelníčkem. „Pokud pracujeme ve dvou či třísměnném provozu nebo chodíme na „krátký“ a „dlouhý“ týden, náš biorytmus je narušený a býváme dlouhodobě unavení a zesláblí. S tímto pracovním režimem jsme statisticky náchylnější k obezitě právě kvůli nepravidelnosti a nedostatku spánku,“ upozorňuje hlavní výživová poradkyně KetoDiet Martina Dvořáková.

V průběhu noční rozhodně nehladovte

Na noční směnu nastupujete nejčastěji v 10 večer. „V tom případě si dejte kolem 8. večer pořádnou večeři. Dbejte na kvalitní potraviny s dostatkem bílkovin, které zasytí tělo na delší dobu“, radí výživová poradkyně. „Na pauzu se většinou dostanete až kolem půl 3. ráno, proto mějte vždy po ruce třeba proteinovou tyčinku, kterou si kolem 11. hodiny během minutky sníte a na pauzu nepůjdete vyhladovělí. Nestane se tak, že byste měli mezi jednotlivými jídly větší pauzu než 3–4 hodiny, takže krásně dodržíte pravidelnost.“

Spousta lidí se nají doma večer a pak až na pauze, kdy volí tučné pořádně hutné jídlo, aby zahnali velký hlad. Další velké jídlo pak přichází na řadu až po probuzení, nebo těsně před ulehnutím. „Obojí je ale špatně. V noci je tělo přirozeně v útlumu, proto sáhněte po lehčím jídle bohatém na bílkoviny, které snáze strávíte. Během pauzy se v klidu najezte třeba celozrnným pečivem s kvalitní šunkou, sýrem nebo vaničkou tvarohu a přidejte zeleninu. Obdobné jídlo si pak dejte i ráno než půjdete spát,“ doporučuje výživová poradkyně.

Vyspěte se dorůžova, i když je den

Kvalitní spánek je základ | KetoDiet„Přerušovaný spánek a jeho nedostatek je jeden z rizikových faktorů pro vznik civilizačních onemocnění a nadváhy. Proto je důležité nechat organismus zregenerovat,“ vysvětluje poradkyně. Při směnném provozu můžete mít několik dní režim běžný, takže spíte v noci, a dalších pár dní ho máte úplně naopak. „U spánku není rozhodující, zda spíte 6 nebo 8 hodin, i když 6 hodin by mělo být minimum, ale důležitá je jeho kvalita. Budíte-li se rozlámaní a ani třetí budík vás nedostane z postele, je váš spánek není plnohodnotný. I když jdete spát po noční, zajistěte, aby vás nic nerušilo. Žádné zvuky ani rušivé vlivy zvenčí. Důležité jsou i nepropustné závěsy nebo žaluzie, abyste uléhali do opravdové tmy,“ doplňuje poradkyně.

'Snídaně = základ dne' není jen klišé

Je jedno, v kolik hodin se probudíte. Každý den se nasnídejte. A to i když už to u vás doma právě voní obědem. „Ke stolu můžete zasednout spolu s rodinou, ale nedávejte si hned stejné jídlo. Dopřejte si maximálně polévku,“ radí poradkyně. Raději ale zvolte jídlo, které vám správně nastartuje trávení. V dietě sáhněte třeba po proteinové kaši, do které přidejte ovoce a ořechy, po skončení dietního plánu si dopřejte, řecký jogurt s ovocem, ovesnou kaši nebo celozrnné pečivo s tvarohovou či vajíčkovou pomazánkou, sýrem nebo vysokoprocentní šunkou. Hlavní chod si dejte později, alespoň 2–3 hodiny po snídani.

Jak si vylepšit proteinovou kaši? Zkuste pár našich tipů.

Nesměnujete, ale přesto se od rána do večera se nezastavíte?

Ledová proteinová káva | KetoDietPokud jste kadeřnice, kosmetička, masérka nebo třeba obchodník, i vy sami dobře víte, že když máte od 8 do rána do 8 do večera objednané klienty či naplánované schůzky, není ve vašich silách se v průběhu dne pořádně najíst. Takové dny se navíc pravidelně opakují a vy se doslova „nacpete“ až večer, když se dostanete domů, nebo zastavíte na benzínce či ve fast foodu, a najíte se do sytosti tam.

Jak ale rychle zahnat hlad během dne, aby váš jídelníček netrpěl? Zkuste drinky bohaté na bílkoviny v nejrůznějších příchutích. Jsou raz dva hotové – stačí vám shaker a voda – a s přehledem vám nahradí jedno plnohodnotné jídlo. Obsahují spoustu kvalitních bílkovin, které se pomaleji vstřebávají a zasytí vás tak na delší dobu. Co mít třeba v šuplíku nebo kastlíku záchranné balení čokoládové ledové kávy?

 

Pozor! Není proteinový nápoj jako proteinový nápoj. „Proteinové drinky pro sportovce obvykle obsahují pouze jeden druh bílkoviny a protože je jejich účelem rychlá výživa svalů, vstřebávají se naopak velmi rychle,“ doplňuje poradkyně. Více se o druzích proteinových nápojů dozvíte v jednom z našich předchozích článků.

 

Autor: Nikola Nevečeřalová

Foto: Depositphotos, KetoDiet



Předchozí článek: Trénink silné vůle zvládnete i vy. Zkuste tyhle 3 snadné tipy

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Ozvěte se nám a my vám poradíme jak zhubnout.

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů