Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci
Plováček - NOVÝ PRODUKT - 3x ochucený proteinový nápoj + 1 bez příchuti ZDARMA

Přerušovaný půst jednoduše aneb Vše, co o něm potřebujete vědět

Přísné diety nejsou nic pro vás, ale rádi byste nějaké to kilo po Vánocích shodili? Co takhle zkusit přerušovaný půst? Že nevíte, jak začít a co přesně postění obnáší? S naším stručným přehledem těch nejdůležitějších informací ho hravě zvládnete.

 

Co přesně znamená přerušovaný půst?

Spojení přerušovaný půst, jinak také přerušované hladovění (angl. Intermittent Fasting), vám teď možná nezní úplně zdravě, ale opak je pravdou. Dopřát tělu od jídla několikahodinovou pauzu je pro naše trávení naprosto přirozené, ba dokonce prospěšné. Možná si ani neuvědomujete, že už přerušovaný půst držíte, protože v noci (většinou) nikdo z nás nejí. Při vědomém držení přerušovaného půstu se pak snažíme časové okno vymezené pro jezení zkrátit a postění tak prodloužit. Ptáte se, proč je tak přínosné si noční hladovku protáhnout?

Každý z nás je zvyklý jíst v jiné (ne)pravidelnosti. Někdo jí třikrát denně a vyhovuje mu to. Jiný ke třem hlavním jídlům přidává i jednu nebo dvě svačiny a někdo „uzobává“ prakticky po celý den. Když ale jíme příliš často, do krve se uvolňuje více inzulinu, což může postupem času vést až k tzv. inzulinové rezistenci. Jednoduše řečeno se vám hromadí cukr v krvi. Tímto způsobem se navíc může nepozorovaně hromadit i roky a s dlouhodobě zvýšenou hladinou cukru v krvi si pak zahráváte s nadváhou, ale i s vážnějšími kardiovaskulárními chorobami či cukrovkou 2. typu.

 

Nechte tělo „vydechnout“, oplatí vám to

Aby hladina cukru v krvi klesla, je třeba dát tělu od jídla pauzu, kterou vám právě přerušovaný půst zajistí. Omezením času jezení nebo snížením počtu jednotlivých jídel za den umožníte organismu, aby fungoval tak, jak má.

  • Budete se cítit lehčí.
  • Pomůžete tělu rychleji spalovat tuk včetně nebezpečného viscerálního.
  • Podpoříte detoxikaci organismu.
  • Povzbudíte regeneraci těla.
  • Zrychlíte činnost mozku.

 

Přerušovaný půst není striktní dieta, ale zhubnout vám pomůže

Spousta lidí si přerušovaný půst představuje jako krátkodobou dietu. Tou ale není. Přerušovaný půst se považuje spíše za styl stravování, který můžete praktikovat dlouhodobě. Navíc se s ním dá i zhubnout. „Od té doby, co jsem začala s přerušovaným půstem, jsem zhubla už několik kilo. Takže se díky němu nejen cítím skvěle, ale taky konečně v klidu zapnu kalhoty,“ říká účetní Petra (32), která s přerušováním začala před půl rokem. Dovedl ji k němu kamarád, kterému se svěřila s vleklými problémy se zažíváním. Za ty pravděpodobně mohla kromě nepravidelného jídelníčku i lehká nadváha způsobená nedostatkem pohybu.

Jak to, že se dá s přerušovaným půstem zhubnout, když při něm prakticky jíme, co chceme? Jednak necháte tělo od neustálého jezení odpočinout, ale hlavně nad tím, co jíte, mnohem víc přemýšlíte. Saháte pak po kvalitních výživných potravinách, které vás zasytí na delší dobu. Důležité je ale nejíst málo, aby vaše tělo místo odpočinku v „hladovějícím“ okně nestrádalo. Vaše porce by měly pokrýt denní potřebu energie, takže pokud si rozložíte jídlo do 3 hlavních jídel, budou vydatná a nutričně bohatá.

Věděli jste, že přerušovaný půst ale nemusíte držet každý den, ale třeba jen 1 nebo 2 dny v týdnu? Někteří se pouštějí i do metody zvané 24 hodin, při které nejíte celý jeden den v týdnu a v ostatních dnech jíte, jak jste zvyklí. Poslouchejte své tělo a zjistěte, jaký stravovací režim je pro vás ten pravý.

Trpíte nedostatkem pohybu kvůli sedavému zaměstnání jako Petra? Zkuste naše tipy, se kterými i při práci v kanceláři zhubnete.

 

Jak začít a jaký typ přerušovaného půstu zvolit?

Na přerušovaném půstu je jedinečné, že si každý může vybrat variantu, která mu bude vyhovovat. A vyzkoušet jich můžete klidně vícero. „Můj kamarád jí jen v 8hodinovém okně a 16 hodin se postí. To mi přišlo pro začátek příliš radikální, proto jsem začala jednoduše stylem „fifty : fifty“. Do 12 hodin jsem si rozložila 5 jídel, začínala jsem snídaní v 7 ráno a 12 hodin od 7. večerní jsem pak nejedla. Už po měsíci jsem cítila potřebu okno hladovky prodloužit na 14 hodin a u modelu 14/10 setrvávám doteď. A cítím mnohem líp než dřív“, popisuje své začátky Petra, která jí nyní už jen 4 jídla za den.

A Petře dávají za pravdu i odborníci. Ženám se zpravidla doporučuje postící model 14/10 (14 hodin postění se/10 hodin jezení) a mužům zase 16/8. I jeden model půstu však může mít více variant. Můžete si dát snídani v 7 hodin a po páté večerní už nejíst, nebo naopak snídani vynechat a začít s jídlem třeba až v 10 hodin dopoledne, což vám umožní se po sedmé večer ještě v klidu navečeřet. Pravidla vašeho postění si určujete jen vy sami. Důležité je se nenutit do něčeho, co se vám nesedí. Tím si totiž snižujete šanci u nového stravovacího systému vydržet.

 

Co jíst při přerušovaném půstu?

Protože přerušovaný půst není dietním režimem, je zcela na vás, jak si jídelníček nastavíte. Když si ho ale poskládáte správně, nebudete mít v době postění hlad. Jak na to? Vybírejte si nutričně výživné zdravé kvalitní potraviny. Upřednostněte:

  • kvalitní bílkoviny (libové maso, vysokoprocentní šunky, sýry a další mléčné výrobky včetně fermentovaných),
  • zdravé tuky v podobě oříšků, semínek, avokáda a rostlinných olejů (olivový, vlašský, lněný atp.).
  • Myslete na dostatek zeleniny, ale i ovoce.
  • Nezapomínejte na komplexní sacharidy, jako jsou celozrnné pečivo, celozrnné obilniny nebo hnědá rýže.
  • Skvělým zdrojem živin jsou také hojně opomíjené luštěniny. Vyzkoušejte kromě obyčejné čočky i červenou nebo beluga a sem tam si dopřejte taky cizrnu či fazole. Co takhle si z nich připravit veganské burgery?

Pokud jste příznivcem jiného druhu stravování, např. stylu low carb high fat nebo si libujete například v paleu, ani v tom nemusíte přestávat. Jen svůj jídelníček upravte dle svých časových oken.

 

Proteinové tyčinky KetoDiet s minimem cukru zasytíCo z jídelníčku vyškrtnout?

Vyhnout byste se naopak měli jednoduchým sacharidům a trans tukům, po kterých budete mít ještě větší hlad, a to hlavně přemíře sladkých jídel a nápojů, průmyslově zpracovaným polotovarům, bílému pečivu nebo slaným či smaženým pochutinám.

Nevynechávejte jídlo! Jelikož máte při přerušovaném půstu omezený čas na jídlo, snažte se žádné nevynechat. Pokud jste pravidelně ve spěchu, mějte po ruce vždy výživnou rychlosvačinu, jako je proteinový drink, který stačí smíchat s vodou, nebo proteinovou tyčinku.

Pohlídejte si i pitný režim. Postit se neznamená nepít. Držte se ale obyčejné vody, neslazeného čaje či kávy, které odpočinek těla od trávení nezhatí. Oblíbené latté nebo kávu se smetanou si dopřejte raději v časovém okně, ve kterém jíte.

Nedokážete si zdravý jídelníček sestavit? Změnu životního stylu můžete zkusit nastartovat i s dietním plánem sestaveným zkušenými výživovými poradkyněmi. Stačí si vybrat podle výše své nadváhy.

 

Pro koho se přerušovaný půst hodí?

Přerušovaný půst můžou zkusit všichni dospělí zdraví jedinci, kteří nejsou s nastavením svého jídelníčku aktuálně spokojeni a chtějí se ve svém těle cítit zase dobře a případně i pár kilogramů shodit. Jeho výsledky ale samozřejmě ovlivní celá řada proměnných, jako jsou složení jídelníčku, věk, pohlaví, výše nadváhy, dietní minulost i aktuální zdravotní stav.

V současné době se přerušovaný půst navíc využívá i jako doplňková léčba cukrovky či dalších onemocnění ledvin. V zahraničí je již běžnou praxí, avšak bez porady s lékařem se do žádné samoléčby nepouštějte.

 

Kdo by přerušovaný půst držet neměl?

  • Experimentování se stravovacími návyky byste se ale měli vyhnout, pokud jste těhotná nebo kojíte. V tom případě myslete v přední řadě na zdraví své i vašeho miminka. Do formy po porodu se vrátíte, až budete mít své tělo zase jen sama pro sebe.
  • Dále byste se měli před jakoukoli výraznější změnou stravovacích návyků poradit s lékařem v případě, že se léčíte s nějakou chorobou a případně při ní užíváte i léky. Jejich užívání se často váže na jednotlivá jídla dne.
  • Přerušovaný půst není příliš vhodný ani pro jedince s poruchami s příjmem potravy nebo příliš štíhlé lidi.
  • Samozřejmě by se měly řízené hladovce vyhnout také děti, protože bychom jim neměli omezovat počty porcí za den.

Už se vám přerušovaný půst nezdá tak nereálný, a dokonce byste si ho rádi vyzkoušeli? S chutí do toho!

 

Autor: Nikola Nevečeřalová
Foto: Pexels, KetoDiet

 

Chcete se pustit do přerušovaného půstu, ale nejste zrovna přeborník v hospodaření s časem? Naučte se plánovat nejen jídelníček podle našeho snadného návodu.

 

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Ozvěte se nám a my vám poradíme jak zhubnout.

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů