Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Závislost na cukru. Zbavte se jí díky tipům výživové poradkyně

Také jste si všimli, že jakmile si dáte kousek čokolády, hned automaticky saháte po dalším? Cukr, který se řadí mezi jednoduché sacharidy, způsobuje pocit, že musíte mít víc a víc. Navíc, co je sladké, to mají naše chuťové buňky v oblibě. „Sladká chuť navozuje pocit harmonie a klidu. Proto mnoho lidí nejen ve stresu podvědomě sáhne po sladkém jídle,“ vysvětluje naše výživová poradkyně Martina Dvořáková. Jen si vzpomeňte na romantické filmy, ve kterých se hlavní hrdinka cpe v krušných chvílích kopcem zmrzliny.

Jak se na cukru staneme závislými

Pamatujete na větu „nejdřív sněz oběd, pak dostaneš sladkost“? I takhle jednoduše může začít závislost na cukru. O to hůř, že se tak stává už v dětství. Je tu totiž ještě čokoláda za vysvědčení, pytel sladkostí jako dárek k Mikuláši, bonbóny pro celou třídu, když se slaví narozeniny, atd. „Děti mají sladkosti spojené s příjemnou situací a maminky i babičky to nadšeně podporují. Od malička také pijí sladké nápoje. Nevěřili byste, kolik dětí má problém vypít obyčejnou vodu nebo ovocný čaj bez cukru. Tyto návyky si s sebou nesou i do dospělosti a závislost na cukru je na světě,“ vysvětluje Martina.

Závislost na cukru nepodceňujte

Podobně jako závislost na nikotinu či alkoholu přináší i závislost na cukru zdravotní potíže. „V první řadě jsou to obtíže spojené s nadváhou či obezitou. Navíc začíná být obrovským problémem vyspělých zemí diabetes druhého typu neboli cukrovka a neopomíjejme ani problémy v podobě zubních kazů, celulitidy, výkyvů nálad, bolesti hlavy či zhoršené pleti,“ říká výživová poradkyně. Možná si své obtíže s velkou spoustou cukru v jídelníčku vůbec nespojíte. Jste na ně už tak zvyklí, že vás ani nenapadne, že můžete mít problém.

Není sladké jako sladké

Pokud budete jíst pravidelně, zdravě a vyváženě = váš jídelníček bude obsahovat dostatek živin v podobě kvalitních komplexních sacharidů, bílkovin a tuků, vitamínů i minerálů, na „rychlé cukry“ si ani nevzpomenete. „Tělo totiž využije energii z přirozeně sladkých potravin, jako jsou obiloviny, luštěniny, ovoce, ale i zelenina. Tyto potraviny mají nízký glykemický index, což znamená, že nezvyšují prudce hladinu krevního cukru, a proto po jejich konzumaci nemáte chuť jíst sladkosti plné cukru,“ doplňuje Martina Dvořáková.

 

Magazín Moje KetoDiet

 

Příště se to dozvíte dřív!

Víte, že jste si tento článek mohli jako první přečíst v jarním vydání klubového magazínu Moje KetoDiet? Stačí být členem našeho věrnostního klubu a už vám nic neuteče. Členství je zcela ZDARMA a čeká vás s ním spousta výhod.

> Stát se členem klubu


Jak s cukrem jednoduše skoncovat

Vysaďte cukr! To je jediné účinné řešení, jak se závislosti na něm zbavit. „Tělo se zpočátku bude bránit stejně, jako když přestáváte kouřit. V prvních dnech se můžete cítit slabí, pociťovat vnitřní třes, může vám být nevolno. Také vás může pozlobit bolest hlavy, nebo dokonce silnější migréna. Záleží, jak moc jste byli na cukr navyklí. Vaše tělo se bude dožadovat další dávky. Je to tedy otázka silné vůle a motivace, ale vyplatí se vydržet,“ vysvětluje poradkyně. Když vydržíte, odměna vás nemine. Zlepší se vám pleť i kvalita vlasů a nehtů, zmizí únava a vy budete nabití energií. Úplně jinak začnete vnímat chutě. Sladkosti, které jste dříve jedli běžně, se vám začnou zdát až odporně sladké.

Vydržte i v dietě! Vyplatí se to

Když se pustíte do hubnutí s proteinovou dietou, můžete se cítit podobně. Mlsná by vás ale už po pár dnech měla sama od sebe přestat honit. Pokud vás budou chutě na sladké trápit dál, je to signál, že je něco ve vašem jídelníčku špatně. Obraťte se na zkušeného výživového poradce, který s vámi projde vaše stravovací návyky i to, jak jste si redukční jídelníček nastavili. Netrapte se a nehladovte. Dieta totiž může být chutná i zábavná. A když si přece jen chcete čas od času sladkou tečku nebo svačinku dopřát, bez výčitek sáhněte po proteinové tyčince se sníženým obsahem sacharidů, proteinovém smoothie či jednom z proteinových dezertů, které vám hubnutí nepřekazí.

 

Závislost na čokoládě? Neexistuje!

Také už jste slyšeli kamarádku tvrdit, že je závislá na čokoládě? Ona je ale závislá právě na cukru. A opět není čokoláda jako čokoláda. Záleží na obsahu kakaa a jejím celkovém složení.

Čokoláda do snídaně – proteinová kaše KetoDietVýživová poradkyně Martina Dvořáková vám vysvětlí rozdíl:

  • 100 g oblíbené mléčné čokolády obsahuje 60 g sacharidů, z nichž se více jak 50 g rovná jednoduchým cukrům, dále pak asi 30 g tuku a to je ještě důležité podívat se, jakého tuku. A pak přijde na řadu i nějaké to kakao, aby mohla nést označení čokoláda. V tom případě by ho mělo být alespoň 25 %. Všechny ostatní cukrovinky, které mají kakaa méně, jsou označovány např. za kakaovou pochoutku, nikoliv čokoládu.
  • Kvalitní hořká 70% čokoláda má ve stejném množství sacharidů pouze 14 g a z toho je jednoduchých cukrů cca 7 g, což je např. méně než v 1 jablku. Navíc kvalitní čokoláda vyrobená z kvalitních kakaových bobů s obsahem kakaa min. 70 % má pozitivní vliv na náš nervový systém, a dokonce antidepresivní účinky. Obsahuje i velké množství antioxidantů, ale také hořčík, mangan či zinek. Je navíc dost sytá, takže 1–2 čtverečky na posezení úplně postačí.

Je zdravá, ale… !

Čtvereček kvalitní hořké čokolády do snídaňové kaše nebo jen tak na chuť neuškodí a může vám zdravý jídelníček zpříjemnit, avšak kalorická hodnota jakékoliv čokolády je hodně vysoká, proto by se v redukčním jídelníčku měla objevovat výjimečně.



Autor: Nikola Nevečeřalová

Foto: KetoDiet, Depositphotos, Nikola Nevečeřalová



Předchozí článek: Muži hubnou snáz než ženy! Ale proč je jejich nadváha nebezpečnější?

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Ozvěte se nám a my vám poradíme jak zhubnout.

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů