Týden slev navíc! Využijte Black Friday a objednejte se slevou až 70 %. Jen do neděle 4. 12. Tak rychle do e-shopu!

Zabijáci diety. Kterým potravinám se určitě vyhnout při hubnutí?

4. 10. 2022Tento článek vám zabere 6 min čteníNikola Nevečeřalová

Skoncovali jste se sladkostmi a slaným zobáním, ale kila nejdou dolů? Posviťte si i na další složky jídelníčku, vytřiďte spíž a výsledek se co nevidět dostaví.

Knoflíček KetoDiet vs skrytých cukrů a trans tuků plný růžový donut. Vypořádejte se se zabijáky diety.

Co nejíst při dietě? 

V dietním jídelníčku často zůstávají potraviny, o kterých možná ani netušíte, že vaše hubnutí brzdí, ne-li úplně zastaví. Neopakujte obvyklé chyby. Zjistěte, na jaké potraviny si dát při hubnutí pozor. Tak které z nich máte doma? 

1. Skryté cukry 

I když jste se se sladkostmi rozloučili, možná vám v jídelníčku na hubnutí přesto přebývají cukry. Můžou být totiž doslova schované. Skryté cukry nejenže brzdí hubnutí, zadělávají také na budoucí zdravotní obtíže, jako jsou kardiovaskulární onemocnění či diabetes 2. typu. Kde na ně narazíte?

  • Pitný režim – odpusťte si limonády, džusy, energetické drinky, jogurtové nápoje, ochucené kávy a veškerý alkohol. Všechny tyto nápoje vám do těla dopraví notnou dávku cukru. Například jedna sklenička coly obsahuje hned 5 kostek cukru.
  • Dochucování jídel – zkontrolujte si dresingy, kečupy, ale i zdánlivě zdravé sterilované kysané zelí či okurky. I tam číhají cukry. Dietní zálivky si připravíte sami raz dva. Při nákupu zelí či další sterilované zeleniny, když nemáte možnost dopřát si domácí, pečlivě kontrolujte etikety.
  • Polotovary – nejsou hotovky jako hotovky. Každému se stane, že nestíhá, ale i přesto dbejte na to, co jíte. Nejrůznější zmrazené potraviny, pečivo, ale i ochucené jogurty nebo jiná předpřipravená jídla vám možná ušetří pár minut, vaši dietu ale můžou protáhnout.

TIP na rychlovku! Pokud nestíháte, zkuste hotové keto jídlo

2. Špatná volba tuků 

Že byste měli jíst při dietě dostatek tuků, aby: 

  • vám nekolísaly hormony,
  • nelámaly se nehty, netřepily vlasy, zářila kůže,
  • se ženám nerozházel menstruační cyklus? 

Rozhodně ANO! S množstvím to ale nepřehánějte. Tuky jsou sice pro správné hubnutí podstatnou složkou jídelníčku, zvlášť při keto dietě, současně jsou ale kalorickou bombou. Důležité je pečlivě vybírat a najít potraviny, ve kterých převládají zdravé tuky. Vyplatí se kombinovat kvalitní rostlinné tuky se živočišnými, ideálně v poměru 2 : 1.

Na jaké tuky si dát pozor? 

Tuky se dělí na nasycené a nenasycené. Hojně „skloňované“ jsou nenasycené omega 3 mastné kyseliny. A právem. Pro naše zdraví jsou nepostradatelné, takže je do jídelníčku například s lněnými semínky, chia semínky či mořskými rybami doplňte. Vyhnout byste se naopak měli trans nenasyceným mastným kyselinám a ohlídat množství nasycených mastných kyselin. 

Častou chybou je také opomínání tuků použitých při přípravě pokrmů. I lžíce oleje nebo másla, na kterých jste si orestovali vajíčka či zeleninu, se do denního kalorického příjmu počítá. 

dietním jídelníčku si hlídejte především: 

  • Trans tuky (trans nenasycené mastné kyseliny) můžeme definitivně označit jako špatné tuky, proto by měly v jídelníčku okupovat maximálně 1 % celkového energetického příjmu. Realita bývá ale často několikanásobně vyšší. Trans tuky na nás totiž číhají ve smažených jídlech, trvanlivém pečivu, levných náhražkách čokolád a dalších sladkostech.
  • Nasycené mastné kyseliny (zpravidla živočišné tuky) mají ve zdravém vyváženém jídelníčku pevné místo, ale měli bychom si jejich množství důkladně pohlídat. Tučné maso, smetana, majonéza, tučné jogurty či sýry nejsou samy o sobě pro zdraví nebezpečné, ale není radno to s nimi přehánět. Ve fázi hubnutí byste se jim měli vyhnout úplně. 

Výčet doporučených tuků v keto dietě

důkladně prostudujte a dopřávejte si je  

v povoleném množství každý den.

3. Příliš bílé mouky 

V běžném zdravém jídelníčku, ani v tom na hubnutí nemusíte zcela vynechávat pečivo. Opět bude záležet, po jakém sáhnete. V keto dietě se kromě kvality řiďte i množstvím sacharidů. 

Bílá mouka sama o sobě hubnutí nijak nebrání, oproti celozrnné je však nutričně chudší. To znamená, že potravin s obsahem bílé mouky spořádáte víc, a tím do sebe dostanete více kalorií. „Celozrnná mouka obsahuje více bílkovin, minerálních látek, vitamínů a vlákniny, a tak nás mnohem lépe zasytí,“ vysvětluje výživový poradce Jiří Skála. Vybírejte tedy pekárenské výrobky z kvalitní mouky, nebo si zkuste upéct vlastní. Kromě celozrnné mouky můžete při pečení zkusit použít i mouku ořechovou (mandlovou, z kešu či vlašských ořechů). 

Kulinářský tip! Jednoduchý recept na domácí keto chléb.

Při hubnutí si můžete bez výčitek dopřávat: 

Do zdravého vyváženého jídelníčku po zhubnutí pak přidejte:

  • Žitné pečivo
  • Celozrnné pečivo
  • Kváskové pečivo

Které pečivo nejíst při hubnutí? 

Z jídelníčku při hubnutí vynechejte: 

  • Bílé pečivo
  • Sladké pečivo
  • Cereální pečivo
  • Vícezrnné pečivo
  • Toasty a podobné trvanlivé pečivo, které kromě bílé mouky obsahuje i další látky a často také skryté cukry.

 Jak dopadla vaše spíž? Vytříděno? Hubnutí a po něm pozvolný přechod k vyváženému jídelníčku vás může ze začátku „bolet“, ale nezoufejte. Co nevidět mu přijdete doslova na chuť a kýžené viditelné výsledky se dostaví. Neberte sebe, ani hubnutí, až tak vážně. Po jednom uklouznutí nevěšte hlavu. Každým přešlapem se člověk učí. Vzhůru k novému zdravějšímu tělu.

Zamotali jsme vám hlavu? Pokud si nevíte s hubnutím rady, kontaktujte naši výživovou poradnu. Je tu pro vás.

Foto: KetoDiet

Nikola Nevečeřalová copywriter na mateřské KetoDiet

Autor

Nikola Nevečeřalová
Profil autora

Pro zdravý jídelníček a pravidelný pohyb má ten správný zápal. Je aktivní nejen v životě, ale i v našem blogu, kde se můžete inspirovat jejími články.

Stále nehubnete? Známe další možné důvody

Skryté cukry, trans tuky i příliš bílé mouky je z jídelníčku pryč, ale hubnutí se nedaří? Projděte si další možné příčiny dočasného neúspěchu a kila půjdou co nevidět dolů.
Zjistit, proč nehubnu

Přihlaste se k newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-⁠mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů