Přeskočit na kategorie produktů Přeskočit na košík Přeskočit na navigaci

Zhubnete díky hororům! Nesmyslný blábol, nebo překvapivý fakt?

Také se vám při sledování napínavého nebo strašidelného filmu zrychlí tep a sevře se vám žaludek tak, že už nepozřete ani sousto? A napadlo vás někdy, že by vám mohlo pravidelné sledování emočně vypjatých filmů pomoct spálit nechtěné tukové polštáře rychleji? Zeptali jsme se na toto kontroverzní téma odbornice zabývající se nejen výzkumem metabolismu Pavly Staňkové, pedagožky na lékařské fakultě.

Představa sednout si na gauč, pustit si horor a začít tak jednoduše hubnout může být pro mnohé velice lákavá. A pokud už jste někdy zapátrali, zda funguje, nejspíš jste si „ověřili“, že ano, protože články na toto téma kolují po internetu již od roku 2012. Avšak jedinou studií, o kterou se opírají a která rychlejší spalování tuků při sledování hororů potvrzuje, je Westminsterská studie nebo spíše experiment, jehož výsledky byly ale publikovány pouze v médiích. Najdete je i v několika článcích na The Daily Telegraph, odkud je postupně ocitovaly nejrůznější webové stránky po celém světě.

Sledování hororů energetický výdej zvýší, ale za jakou cenu?

S Westminsterskou studií přišel Dr. Mackenzie, který se běžně zabývá účinkem fyzické aktivity na zdraví člověka, diabetem 2. typu, inzulínovou signalizací a obezitou. Výsledky tohoto experimentu však nejsou vůbec překvapivé, protože strach stejně jako řada dalších tzv. stresorů aktivuje stres a právě stresová reakce pak logicky vede ke zvýšení výdeje energie. Co se při ní v našem těle děje?

Když se bojíme, proběhne v těle (obdobně, jako když nás něco bolí, ale i jako když se věnujeme fyzické aktivitě) sled tzv. stresových reakcí. Jejich cílem je, aby se organismus dokázal se zátěží vyrovnat, proto vede stres k řadě fyziologických, neurologických změn a často i změn v chování. Mimo jiné se při těchto reakcích uvolní do těla adrenalin, který způsobí zvýšení napětí svalů, zrychlí srdeční činnost, dýchání, ale zároveň utlumí trávení. Současně ale popožene průchodnost střev, což určitě řada lidí ve spojení s nervozitou zná. To vše má za následek vyšší výdej energie oproti klidovému stavu,“ vysvětluje odborná konzultantka KetoDiet Pavla Staňková, odbornice věnující se výzkumu metabolického syndromu spojeného s obezitou, a s nadsázkou doplňuje, že více energie vydáme i v případě, že si jen představíme sami sebe při cvičení, protože i to mnohým z nás způsobí stres.

Dobrovolné vystavování se stresu může způsobit i zdravotní problémy

Dobře víte, že lidé vystavení nadměrnému stresu jsou náchylnější ke vzniku zdravotních obtíží. Stresové reakce nás totiž přirozeně připravují na boj nebo útěk. Když pak ale ani k jednomu nedojde, stanou se pro naše tělo přítěží. „Při stresových reakcích se vyplavuje také hormon kortizol. Ten mimo jiné přispívá k uvolnění energetických substrátů ze zásob do krve a k tvorbě nové glukózy, což je důležité pro předpokládanou svalovou práci a obranu organismu. Při chronickém stresu pak ale vzniká v těle nerovnováha, která vede ke zvýšené koncentraci glukózy a mastných kyselin v krvi a snížení citlivosti k inzulínu. Dochází i ke změnám v imunitním systému, a také se zvyšuje srážlivost krve,“ říká odbornice. To znamená, že vás kvůli dlouhodobému vystavování se stresu může snáze potkat některé z kardiovaskulárních onemocnění nebo cukrovka 2. typu. Stres u žen navíc vyvolává také změny v citlivosti na estrogeny, které můžou způsobit nesoustředěnost, návaly, náladovost a paradoxně souvisí i s nechtěným přibíráním.

Jíte ve stresu hodně, nebo málo?

Určitě jste si všimli, že se lidé ve vypjatých stresových situacích dělí na dva tábory: Na ty, kteří je zajídají, a na ty, kteří naopak téměř nejedí. „To, jak stres ovlivní příjem jídla, závisí na intenzitě a trvání stresu, pohlaví a dědičných předpokladech. U akutního nebo velkého stresu většinou konzumace jídla klesá, zatímco u chronického nebo opakovaného spíše stoupá, a to zejména konzumace jídla tučného a sladkého,“ říká odbornice Pavla Staňková a doplňuje, že právě díky tučnému a sladkému jídlu se cítíme lépe, což pomáhá tlumit stres. A na to byste si měli zvlášť při hubnutí dát pozor.

Dá se sledováním hororům zhubnout?

Co se v těle při sledování hororů děje, už víte, a proto je vám nyní jasné, že se o správný a zdravý způsob hubnutí nejedná. „Sledování hororu může mírně zvýšit energetický výdej, ale pozitivní účinky na hubnutí se projeví jen tehdy, pokud při něm budete cvičit, popřípadě si potom půjdete zaběhat a odoláte pokušení se něčím dobrým uklidnit,“ uzavírá Pavla Staňková. Navíc při sledování 90 minut trvajícího hororu spálíte přibližně 100 kalorií, což odpovídá proužku čokolády nebo jednomu plátku čedaru. Téměř totožné číslo ale vydáte i při hodinovém čtení knížky nebo časopisu, balení dárků, pletení nebo 50 minutovém telefonickém hovoru.

Tím vás ale nechceme od napínavých filmů odradit. Jejich občasné sledování vám zdravotní komplikace nepřihodí. Co se ale hubnutí týče, měli byste se poohlédnout po jiném způsobu a zkusit to třeba s proteinovou dietou a pravidelným pohybem.

 

Autor: Nikola Nevečeřalová

Fotografie: Depositphotos

Další zdroje: https://www.telegraph.co.uk/news/health/9640800/Heres-Johnny-come-to-kill-your-calories.html

Tenhle článek stojí za sdílení!

Podpora

Potřebujete poradit?

Ozvěte se nám a my vám poradíme jak zhubnout.

Prodejní místa

KetoDiet produkty si můžete zakoupit i u vybraných partnerů.

Mapa prodejen

Mějte přehled

Přihlaste se k našemu newsletteru a o všem budete vědět jako první.

Odesláním e-mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů