🥐 Sleva 15 % na kategorii pečiva, tyčinek a dezertů.* Kód: 15PECIVO24 🍫 Neprošvihněte čokoládový výprodej až 50 %. Jen do neděle.

9 superpotravin (nejen) do keto diety, díky kterým se budete cítit lépe

22. 8. 2023Tento článek vám zabere 6 min čteníJiří Skála, Nikola Nevečeřalová

Konečně superpotraviny, které zná každý. Výživový specialista prozradil, které potraviny by slovem „super“ označil on a proč. Máte je v jídelníčku všechny?

Červená řepa, nutričně bohatá běžně dostupná superpotravina

Co je superpotravina?

„Superpotravinou můžeme nazývat ty potraviny, které obsahují nadstandardní množství kvalitních živin, které příznivě působí na náš organismus,“ vysvětluje výživový poradce Jiří Skála.

Jedná se o potraviny s vysokým podílem:

  • vitamínů,
  • minerálů,
  • vlákniny,
  • antioxidantů (látek, které pomáhají našemu tělu zbavovat se škodlivin).

Seznam superpotravin – výběr výživového specialisty + recepty

Většinu z nich můžete již od 2. kroku proteinové diety a jejich účinky jsou ověřené po generace. 

1. Kysané zelí

  • Spousta vitamínu C, proto posiluje imunitu, ale taky vitamíny B a K.
  • S minerály zinkem, vápníkem, železem.
  • Díky 2,1 g vlákniny na 100 g a bakteriím mléčného kvašení prospívá zažívání.
  • ! Ohlídejte si obsah cukru, pokud zelí kupujete.
  • Když s ním pravidelně jen nedoplňujete knedlo vepřo, výborně padne i do dietního jídelníčku, třeba s pečeným kuřetem.

2. Hlíva ústřičná

  • Studnice vitamínů (skupina B, D, C, K) a minerálů (železo, draslík, fosfor, zinek, jód, bor a selen).
  • Díky obsahu glukanů účinně působí proti zánětům a virům.
  • Najdeme v ní terpeny, přírodní látky, které působí antibioticky.
  • Kromě klasických houbových jídel ji využijte jako přílohu nebo z ní udělejte guláš.

3. Vlašské ořechy

  • Významný zdroj zdravých tuků (nenasycených mastných kyselin včetně omega 3), ale taky bílkovin (16 g proteinů na 100 g).
  • Se spoustou vlákniny (6 g vlákniny na 100 g).
  • Vitamíny E, skup. B a minerály hořčík, zinek, měď.
  • Nutričně bohaté ořechy nás psychicky povznesou, jen pozor na snědené množství. To by vám naopak příliš zatížilo žaludek.
  • Skvělé na pečení dietních dezertů, ale i na sucho opražené do salátů či těstovin.

Recepty se superpotravinami

4. Mandle (neloupané)

  • Nadupané vlákninou, obsahují 12 g vlákniny na 100 g.
  • S vitamíny skup. B, vitamín E a minerály vápníkem, fosforem, hořčíkem, zinkem.
  • Výrazný zdroj zdravých tuků a bílkovin.
  • Kromě sladkého pečiva (mandlová mouka není nic jiného než rozemleté mandle) z nich zkuste připravit třeba domácí pesto.

5. Červená řepa

  • S vitamínem C, skup. B a důležitými minerály draslíkem a zinkem.
  • Je silným antioxidantem.
  • Obsahuje pektin, díky kterému podporuje střevní mikroflóru a pomáhá snižovat cholesterol.
  • Je značně močopudná, čímž ale čistí organismus od soli.
  • Zkuste z ní vytvořit „zelí“ k masu nebo třeba upéct dietní muffiny.

6. Lněné semínko

  • Významný zdroj vlákniny a zdravých tuků (omega 3).
  • Šetrně pomáhá se zácpou.
  • Přičiňuje se ke snižování hladiny cholesterolu.
  • Nápomocná vám budou jenom tehdy, když je pořádně rozkoušete nebo předem rozdrtíte či rozmixujete.
  • Upečte si keto chléb s lněnými semínky nebo je přihoďte jen tak do salátu nebo do jogurtu.

Recepty se superpotravinami

7. Lesní plody – ideální ovoce na hubnutí

  • Borůvky – díky spoustě antioxidantů jsou přírodní desinfekcí, obsahují velké množství vitamínů skup. B, C ale i A, a minerálů, hlavně železa.
  • Maliny – pomáhají se zrakem i kožními problémy, obsahují kupu vitamínů A, C, P, skup. B. a minerály, předně vápník a zinek.
  • Ostružiny – protizánětlivé plody s velkým obsahem vitamínu C a vitamínů skup. B i minerálů (vápník, hořčík, železo a draslík). Pomáhají při zánětech dutin, ale i chřipce nebo kašli.
  • Brusinky – bobulky známé jako pomocník při zánětu močových cest působí preventivně i proti zubním kazům nebo oparům. Jsou bohaté na vitamíny A, B a C a minerály železo nebo velmi nápomocný prvek mangan.

8. Česnek

  • Silný přírodní antioxidant podporující obranyschopnost pomáhá čistit cévy a ničit škodlivé látky ve střevech.
  • Bohatý na vitamíny A, B, C a minerály selen, vápník, draslík, hořčík, fosfor a jód.
  • Díky němu budete nejen zdravější, ale i vaše pokrmy chutnější.

9. Cibule

  • Nejobyčejnější a neméně účinná superpotravina. Je to silný antioxidant, pomůže s rýmou a kašlem nebo s bodnutím hmyzu při přiložení „kolečka“.
  • Je bohatá na vitamíny skup. B včetně kyseliny listové, vitamín C nebo E.
  • Obsahuje celou řadu důležitých minerálů jako železo, zinek, fosfor, hořčík, vápník, draslík, sodík, měď nebo jód.
  • Kromě klasické žluté cibule vyzkoušejte při přípravě jídel taky červenou cibuli, šalotku nebo bílou variantu.

Recepty se superpotravinami

Další inspiraci na zdravé dietní vaření najdete v keto receptech.

Dietní chia pudink s jahodami pomůže zhubnout

Na co dát při výběru superpotravin pozor

„I přesto, že v nás může název superpotravina evokovat něco, co nás spasí, je to pro mě spíš přitažlivý marketingový název,“ varuje před nekalou propagací Jiří Skála. Můžete narazit na „nálepky“ typu superpotravina na hubnutí, proti stárnutí, pro lepší imunitu, lepší paměť nebo třeba zdravé klouby a kosti. Důležitější však je nutričně bohaté potraviny v jídelníčku správně poskládat, abyste se nejen dobře cítili, ale taky byli fit.

Buďte obezřetní. Každou chvíli se na nás chrlí nějaká jiná zázračná potravina, bez které se zdravá strava údajně neobejde. Jednou je to zelený ječmen, podruhé chia semínka, konopná semínka nebo spirulina.

„Každá z jmenovaných má svá pozitiva. Za mě je však důležitá především pestrost a dovolím si říct i lokálnost. Proto jsem do seznamu výše zařadil potraviny, kterým věřili už naše prababičky a jsou typické pro naše klimatické pásmo“, vysvětluje výživový poradce.

Podle výživového specialisty je lokální potraviny nebo potraviny z ekologického zemědělství, které jsou typické pro naše klimatické podnebí, vhodné do jídelníčku zařazovat v období jejich zrání a sklizně.

  • Na jaře vám talíř rozveselí chřest, ředkvičky, bazalka, máta, petržel a jiné bylinky.
  • V letních měsících si užívejte jahody, borůvky, maliny, ostružiny, brusinky a další lesní plody.
  • Na podzim se těšte na jablka, dýně, vlašské ořechy či červenou řepu.

Superpotraviny mají největší sílu v souladu s přirozeným rytmem přírody.

Bude váš zdravý jídelníček zase o nějakou tu potravinu bohatší? Podělte se s námi o svůj oblíbený recept ve facebookové skupině Moje KetoDiet a nechte se inspirovat ostatními „zhublíky“. Protože čím víc tipů na recepty dostanete, tím budete mít rozmanitější a chutnější jídelníček.

Mějte ale na paměti, že pojídání superpotravin není všechno. „Pokud se nebudeme celkově stravovat kvalitně, hýbat se, nebudeme dostatečně spát a budeme dlouhodobě v chronickém stresu, zařazení některé ze superpotravin jednou za čas nám štíhlejší ani zdravější tělo nepřinese“, výstižně zakončuje Jiří Skála.

 

Foto: KetoDiet, Pixabay

Zdroj informací o potravinách

Tenhle článek stojí za sdílení!

Jiří Skála výživový poradce a produktový specialista KetoDiet

Výživový poradce a kondiční trenér v jedné osobě. Zodpovědně rozšiřuje náš sortiment o nové produkty a píše články z oblasti zdravého životního stylu.

Nikola Nevečeřalová copywriter

Pro zdravý jídelníček a pravidelný pohyb má ten správný zápal. Je aktivní nejen v životě, ale i v našem blogu, kde se můžete inspirovat jejími články.

Protein rovnou do e-⁠mailu

Recepty, novinky a tajné akce.

Nebojte, žádný spam a všeho s mírou.

Odesláním e-⁠mailu souhlasíte se zpracováním osobních údajů